Lawn Care Forum banner

1.5HP STA-RITE DS2HF - 2" Aanzuiging 1.5" toevoer 1" POLY - Hoeveel rotoren?

3.9K views 24 replies 6 participants last post by  Wet_Boots  
#1 ·
Hé, ik gebruik een Sta-Rite 1.5hp pomp, 2" aanzuiging (ongeveer 5-10' aanzuiging), 1.5" pvc toevoer en ben van plan om 1" poly op Rainbird 5000s te gebruiken... hoeveel sproeiers kan ik per zone gebruiken? Ik weet niet zeker wat hier het beste scenario is.

Ook, wat is het beste om de 1.5" pvc toevoerkant om te zetten in de Rainbird 100DV kleppen?

Bedankt

#4 ·
Pak wat popcorn, de groten zullen zo meteen afstemmen.

Het hangt allemaal af van wat de pomp continu kan produceren.

Helaas ben ik, wat dit onderwerp betreft, verzadigd in Muni.
Ik heb veel geleerd, op sommige plekken, en ik probeer op die plekken te blijven.

Maar ik waardeer het zeker als een goede kerel zoals jij zo'n vraag stelt.
Ik ben één en al oor.

#7 ·
#9 ·
Ik heb de calculators gebruikt; nog steeds niet zeker wat de TDH betekent nadat ik mijn berekeningen heb ingevoerd.

Ik haal water uit een meer.

2" aanzuiging op de pomp, 1,5" toevoer omzetten naar 1" rainbird 100dv kleppen naar 1" leiding.

Probeer te zien of ik één zone kan maken met 9 sproeiers (rainbird 5000 w/ ca. 2gpm nozzle).

De totale lengte van de leiding in deze zone zou ongeveer 120' zijn.

Als ik naar de 1" wrijvingsverliesgrafieken kijk, zeggen mensen dat je maximaal 3 tot 4 sproeiers (3gpm per stuk) per zone moet gebruiken.

De pomp kan veel meer dan dat duwen, loopt de 1" poly 'risico' door 8 of 9 sproeiers op de zone te plaatsen?

#10 ·
De vraag kan rijzen waarom elektriciteit weggooien, waarbij de stroomcapaciteit van een pomp onvoldoende wordt benut? Als u zones met rotors op een poly-leiding van één inch als grootste diameter gebruikt, kunt u beter een jetpomp gebruiken, die de maximale stroomcapaciteit inruilt om een hogere uitgangsdruk te bereiken. Die hogere druk zorgt voor goede rotorprestaties, zelfs nadat de druk is afgetrokken door zonekleppen en leidingen en fittingen.

#16 ·
De vraag zou kunnen worden: waarom elektriciteit weggooien en de stroomcapaciteit van een pomp onderbenutten? Als u zones van rotors op een poly-buis van één inch als uw grootste diameterbuis gebruikt, kunt u beter een jetpomp gebruiken, die de maximale stroomcapaciteit verruilt voor een hogere uitgangsdruk. Die hogere druk zorgt voor goede rotorprestaties, zelfs nadat de druk is afgetrokken door zonekleppen en buizen en fittingen.

View attachment 439255
Ruil in voor een Starite D-Series 2 pk pomp of een Goulds GT20. Geweldige pompen met een geweldige flow voor residentiële systemen. Beide kunnen 5 of 6 rotors per zone aan (ik zou het bij maximaal 5 houden).

Ik denk dat uw Starite ongeveer 4-5 RB5004 rotors per zone aankan, uitgaande van #3 sproeiers. U heeft daar druk voor nodig, en [meestal] is druk weerstand tegen stroming.

Zoals ik al eerder zei, zou een Starite DSeries 2 pk hogedruk hier een veel betere keuze zijn.

#17 ·
Ruil voor een Starite D-Series 2 pk pomp of een Goulds GT20. Geweldige pompen met een geweldige flow voor residentiële systemen. Beide kunnen 5 of 6 rotoren per zone aan (ik zou het bij maximaal 5 houden)

Ik denk dat je Starite ongeveer 4-5 RB5004 rotoren per zone aankan, ervan uitgaande dat je #3 nozzles hebt. Je hebt druk nodig op die dingen, en [meestal] is druk weerstand tegen flow.

Zoals ik al eerder zei, zou een Starite DSeries 2 pk high head hier een veel betere keuze zijn.
Dus ik drukte op post en heb een paar dingen niet verduidelijkt

De Starite DSeries high head genereert een hogere druk bij de pomp, wat veel hogere drukken naar de sproeiers zal opleveren. [De waaier is groter denk ik]

Ook kunnen 1,5 pk pompen een paar sproeiers per zone aansturen, maar de curves laten waarschijnlijk een pompkop afvoerdruk van ongeveer 40 zien. Vergelijk dat met een DSeries 2 pk die ongeveer 50 PSI bij de pompkop genereert. Je krijgt meestal een hogere kopdruk alleen al door het verhogen van het motorvermogen. Sommige pompen hebben een grotere waaier of misschien nauwere spelingen rond de volute, wat zich vertaalt in hogere kopdrukken, gegeven dezelfde flow in GPM

Dat alles gezegd hebbende, stream rotoren zoals de Hunter PGP en Rainbird 5004 hebben een hogere druk nodig bij de sproeier, minimaal 40 PSI, de ideale druk is 50 PSI.

Het draait allemaal om de curves

#20 ·
Bedankt voor alle info tot nu toe; ik heb de pomp al geïnstalleerd, dus ik zal gebruiken wat ik momenteel heb (DS STA-RITE 1.5HP); het plan is om 1" poly te gebruiken voor de zijtakken; proberen te zien of ik de GPM op de 5000s kan verminderen... zou ik wegkomen met het draaien van 8/9 rotoren met een sproeiergrootte van 1.5 of 2.0?

#21 ·
hangt af van uw wrijvingsverliezen en hoogteverschillen.

Ik wed dat een professioneel plan de prijs waard zou zijn.

Gezien de prijs van tijd en arbeid om te doen wat u ook besluit te doen, van de eerste geschilderde lijn op de grond tot de uiteindelijke rotor teruggevuld en geplaatst, manifolds teruggevuld en alles: zo'n "kaart" bespaart u veel potentiële hoofdpijn.

Anders zal reeds gelegd sleufloos poly een pijn zijn om te "herconfigureren" als het niet overeenkomt met de hydraulica van de bron en de sanitair.

Een schaalplan gebaseerd op wiskundige hydraulische principes neemt het giswerk weg.

Ik kan me voorstellen dat als er een verzoek om ontwerpdiensten op dit forum wordt geplaatst, u, gezien een perceelplan en een correcte meting voor schaal, misschien een overeenkomst kunt bereiken met een van onze leden om u hierbij te helpen.

(Ik zou niet bang zijn voor mijn suggestie/verwijzing, aangezien ze waarschijnlijk veel meer verdienen door dingen te doen voor hun reguliere klanten)

Maar u zult de ene vraag na de andere hebben, en waar het op neerkomt, zijn: consultancydiensten. Waarschijnlijk de enige manier om de aandachtsspanne te vangen die nodig is om het soort sitespecifieke antwoorden te krijgen die u zoekt.

Bedankt voor het op de hoogte houden!

#22 ·
Het hangt af van uw wrijvingsverliezen en hoogteverschillen.

Ik durf te wedden dat een professioneel plan de prijs waard zou zijn.

Gezien de prijs van tijd en arbeid om te doen wat u ook beslist te doen, van de eerste geschilderde lijn op de grond - tot - de uiteindelijke rotor teruggevuld en geplaatst, manifolds teruggevuld en alles: zo'n "kaart" zal u veel potentiële hoofdpijn besparen.

Anders zal de sleufloze poly die al is gelegd, lastig te "herconfigureren" zijn als deze niet overeenkomt met de hydraulica van de bron en de sanitaire installatie.

Een schaalplan gebaseerd op wiskundige hydraulische principes neemt het giswerk weg.

Ik kan me voorstellen dat als er een verzoek om ontwerpdiensten op dit forum wordt geplaatst, gezien een plotplan en een correcte meting voor schaal, u misschien een overeenkomst kunt bereiken met een van onze leden om u hierbij te helpen.

(Ik zou niet bang zijn voor mijn suggestie/verwijzing, aangezien ze waarschijnlijk veel meer verdienen door dingen te doen voor hun vaste klanten)

Maar je zult de ene vraag na de andere hebben, en waar het op neerkomt zijn: consultancydiensten. Waarschijnlijk de enige manier om de aandachtsspanne te vangen die nodig is om het type sitespecifieke antwoorden te krijgen dat u zoekt.

Bedankt voor het op de hoogte houden!
Ik waardeer de hulp; dit kan sommigen helpen... Ik heb mijn wrijvingsverlies berekend op basis van

AANTAL 9 - RB 5000's met 2.0 nozzle @ 35 PSI (1.81GPM x 9 = 16.29 GPM zone)

Gebaseerd op snelheid FPS, eerste sectie van 1" poly die in een T gaat om deze zone te splitsen, vereist 6.5 FPS

Dit is direct van het spruitstuk, langste run naar verste sproeier (5 koppen deze richting)

Ben ik bijna op schema?
Hoe kan ik een professionele lay-out krijgen?

#24 ·
Rain Bird heeft een professionele lay-outservice. U kunt een rasterpapier verkrijgen en uw eigendom op schaal tekenen. U moet ook de debiet van de pomp specificeren bij de druk aan de kop van 45-50 PSI en het is misschien niet eens in staat om 45-50 PSI te genereren met meer dan 2 sproeiers.

De Rain Bird-service kan aanbevelen om de streamrotoren te gebruiken, vergelijkbaar met de MP-rotoren van Hunter, vanwege de opgelegde stroombeperking.

Maar om eerlijk te zijn, zou ik een lokale irrigatie-aannemer aanbevelen. Vraag het aan uw buren, degenen met gazons die er geweldig uitzien.

#25 ·
dank u allen voor de tot nu toe verstrekte informatie; Ik heb de pomp al geïnstalleerd, dus ik zal gebruiken wat ik momenteel heb (DS STA-RITE 1.5HP); Het plan is om 1" poly te gebruiken voor de zijtakken; proberen te zien of ik de GPM op de 5000s lager zet...zou ik weg kunnen komen met 8/9 rotoren met een sproeiergrootte van 1.5 of 2.0?
Waarom de vraag stellen, als het in uw macht ligt om een testzone te maken en het zelf te zien?