Lawn Care Forum banner

Cat259D/289D vs. Bobcat T590/T650

90K views 73 replies 24 participants last post by  Premier Landscaping  
#1 ·
Hé jongens,

Ik ben hier voor het eerst, maar lees al een paar dagen mee. Momenteel heb ik een transportbedrijf als parttime baan en ben ik eigenaar van een dumper en een aanhanger voor materieel. Ik ben doordeweeks software-engineer, maar kan indien nodig doordeweeks vrije dagen opnemen om klussen te doen.

Het transportgedeelte van dit bedrijf werd alleen gedaan zodat ik een werkgeschiedenis kon opbouwen om een banklening te krijgen voor een compacte rupslader en me te richten op wat me echt interesseert: beton verwijderen, land ontruimen/egaliseren en natuurlijk nog steeds een grijper gebruiken om puin te verwijderen met de dumper.

Dat gezegd hebbende, heb ik een tweepuntsvraag, wat in feite de titel van de thread is:

Welke compacte rupslader moet ik nemen (Cat vs Bobcat) en welke maat is het beste (kleiner of middelgroot).

Ik overweeg de Cat 259D vs de Bobcat T590 en de Cat289D vs de Bobcat T650.

De machine wordt aangeschaft met een breekhamer, industriële grijper en een 6-weg dozerblad.

Ik kan de voor- en nadelen van beide bedrijven zien. Cat wordt gerespecteerd om zijn technische machines en heeft een geweldige ondersteuningsvloot om machines ter plekke te repareren. Bobcat heeft een mooie geschiedenis, specifiek met schrankladers, dus misschien zijn ze meer de "experts" op deze machines?

Ik geef de voorkeur aan het koelsysteem van de Bobcat boven de Cat... de hete lucht opzij blazen lijkt me een veel beter idee dan lucht aanzuigen van boven de rupsbanden (ik woon in Florida, dus veel droog, stoffig zand/vuil).

Wat de maat betreft, ik weet niet zeker of de extra $10.000 meer of minder het waard is om over te stappen naar de 289D/T650 van hun respectievelijke kleinere neven.

Sorry voor het gezwets, maar zouden sommigen van jullie alstublieft wat real-world gedachten over deze machines kunnen geven. De Cats kosten over het algemeen wat meer dan de Bobcat-equivalenten... is het de moeite waard, of is de Bobcat een betere, betrouwbaardere machine?

Cats worden geleverd met grotere rupsbanden... in Florida-zand lijkt dat een goede zaak. Bobcats kunnen natuurlijk worden geüpgraded naar brede rupsbanden, wat een deel van het kostenverschil enigszins compenseert.

Machines worden geleverd met cabine met airconditioning, luxe instrumentatie en joystickbediening.

Arrrrrghhhhh... zoveel manieren om dit aan te pakken...

Op een dag word ik wakker en geef ik de voorkeur aan kleiner en met de Bobcat T590... en op andere dagen word ik wakker en denk ik dat de 289D de juiste weg is, omdat hij groter is en nog steeds vrij dun is (5 inch of zo dunner dan de T650, dus hij past beter op mijn aanhanger)

Bedankt voor alle feedback.

#2 ·
Ik heb nu een paar weken een 289d. Het is een solide machine, ook van binnen erg mooi. Bij het verwijderen van beton en het opruimen van puin zul je nooit wensen dat je een kleinere machine had. Welk merk je ook kiest, ik zou de grootste machine op je lijst nemen. Met een dumper en een equipment trailer denk ik niet dat het verplaatsen van de machine een probleem zou moeten zijn, ongeacht de grootte. Succes met je beslissing.
Geplaatst via mobiel apparaat

#3 ·
Het koelsysteem van Bobcat zuigt, ze verwarmen de olie zo snel door een kleine hydraulische tank te hebben, ze moeten het snel kunnen koelen. Het hydraulische systeem van Cat is net als een graafmachine, een verdeelstuk aan de onderkant waar de lader en aandrijving in leeglopen en het circuleert in de tank en de koeler.
Een hydraulische breuk of lekkende leiding en een Bobcat is klaar, Cat heeft enorme tanks.
Het is nog steeds een jungle van slangen en draden onder een Bobcat-cabine, en Cat heeft alles heel mooi ingedeeld.
Bobcat-cabines hebben alle knoppen en rommel overal aan de zijkanten van de deuropening en een domme ruitenwisser aan de onderkant, Cat heeft alles uit de weg geruimd.
Bobcat heeft ZWAKKE snelwissel frames zonder SOLIDE aanslagen om het kleverige materiaal in de bak te helpen reinigen, en ze vertrouwen op het doodlopen van de cilinders voor die taak, Cat heeft solide en sterke snelwissel frames en aanslagen ingebouwd in de laadarmen.
Bobcat heeft overal smeernippels en alle verschillende hoeken, Cat heeft de nippels aan de binnenkant van de pennen naar buiten gericht.
Bobcat gebruikt inferieure bussen en pennen, ik heb 1 jaar oude units gezien met minder dan 500 uur met speling in de hoofdpennen, onze Cat 289C is strak als de kont van een dolfijn met 600 uur en minimale smering.
De onderwagen van Bobcat is een koninklijke PITA om natte, kleverige modder en klei uit te reinigen, Cat is slechts een kwestie van eruit schoppen met je voeten.
Persoonlijk zou ik bij een kleinere unit blijven, meer geld verdienen met de grotere klussen, en als er een kleine klus opduikt die een kleinere machine vereist, zal een grotere unit een belemmering zijn.
90% van het werk dat ik met de 289C doe, is perfect, maar de krappe, beperkte plekken waar ik in kom, vervloek ik, vandaar de achteruitrijcamera.

#4 ·
Geweldige info jongens, ga zo door!!!

Een vraag specifiek over de Cat259D en Cat 289D... Beide worden vermeld met hetzelfde vermogen: 74 pk. Op het eerste gezicht zou ik denken dat de 259D daardoor beter presteert, maar ik weet dat hydraulica en het gewicht van de machine ook een verschil maken... dwz een zwaardere machine kan beter duwen? Zou het gebruik van de bulldozer-aanbouw ondermaats zijn met de lichtere 259D versus de zwaardere 289D?

Zijn jullie het er mee eens dat brede rupsbanden beter zijn voor Florida-zand en zacht materiaal? Ik weet dat de Bobcat's 12 inch rupsbanden hebben en de Cat D's standaard met grotere rupsbanden worden geleverd en ook grotere opties hebben.

#5 ·
Hier is mijn input....Ik zou voor de kleinere machine gaan, tenzij je moet tillen. We doen aan landschapsarchitectuur en grondverzet. We gebruiken 2 329 deeres, geweldige machines, maar een gedoe om te vervoeren en een kleinere machine rond huizen zou fijn zijn. Je hebt niet duidelijk gezegd welke aanhanger je gebruikte. We gebruikten vroeger 14k 20' pj's. We hadden wekelijks klapbanden, wiellagers veel te vaak en verbogen aanhangers vele malen. We gebruiken 3,7k assen op 10" i-balk dekken op 17,5" of 20 ton met grote vrachtwagens. We trekken met 450's 550's tandems en tri's. Ik ga zeggen dat in 9 van de 10 keer een kleine machine alles zal doen wat een grote machine zal doen en soms sneller! Vooral fijne gradaties. Mijn enige voorbehoud bij kleine machines voor mijn toepassing is het tillen. Ik weet dat 259's lang niet zoveel tillen als ze zeggen. Ik was geen fan van de 570 toen ik hem demo'de, ik vond de 259 leuk, maar zwakke kantelcilinders en ik voelde me krap met mijn knieën tussen de joysticks Geplaatst via mobiel apparaat

#6 ·
De vrachtwagen die ik gebruik is een F700-kipper, een oud voertuig van het ministerie van transport. Hij heeft pas 83.000 mijl op de teller en heeft de 5.9 cummins diesel, dus genoeg vermogen om de aanhanger te trekken en te stoppen.

De aanhanger die ik heb is een Big Tex 14-ET van 16 voet. Misschien niet de beste aanhanger, maar verre van de slechtste. Dubbele assen met remmen op elke as.

Hier is een foto van de gecombineerde eenheid:

Image

Image

Ik moest een aanhanger kopen om mijn CDL-rijbewijs voor de vrachtwagen te halen... Ik zou een aanhanger in de stijl 'wiel onder het dek' hebben gekregen als ik het beter had geweten. De breedte tussen de wielnaven is 83,5 inch... waardoor er één inch speling is voor de T650 met brede rupsbanden. Een reden waarom ik de Cats leuk vind, is dat ze smaller lijken te zijn dan de Bobcat-tegenhanger.

#7 ·
De vrachtwagen die ik gebruik is een F700 dumper, een oud voertuig van het ministerie van transport. Hij heeft pas 83.000 mijl op de teller en heeft de 5.9 cummins diesel dus genoeg vermogen om de aanhanger te trekken en te stoppen.

De aanhanger die ik heb is een Big Tex 14-ET 16 footer. Misschien niet de beste aanhanger, maar verre van de slechtste. Dubbele assen met remmen op elke as.

Hier is een foto van de gecombineerde eenheid:

[

Ik moest een aanhanger kopen om mijn CDL-rijbewijs voor de vrachtwagen te halen... Ik zou nu een aanhanger in de stijl van een wiel onder het dek hebben gekocht als ik het beter had geweten. De breedte tussen de wielnaven is 83,5 inch... waardoor er een inch speling is voor de T650 met brede rupsbanden. Een reden waarom ik de Cats leuk vind, is dat ze over het algemeen smaller zijn dan de Bobcat-tegenhangers.
Zal die aanhanger die grote skids aankunnen? De zijkant van de aanhanger ziet er niet uit als een zwaar gebouwde aanhanger

#10 ·
Het is beoordeeld voor 14.000 pond, ik hoop dat het een lader aankan.
Ik denk dat het zou kunnen, maar als ik er naar kijk, ziet het er gewoon niet zo uit. Cat 289D weegt meer dan 10.000 pond + gewicht van de aanhanger. Dus dat laat niet veel ruimte over. Je zou wel eens dicht in de buurt kunnen komen van overbelasting van de assen.

#11 ·
Ik heb een video gezien van een 259D die een betonnen blok van 4200 pond van een laaddock optilt, naar de grond brengt, naar de top van zijn hefhoogte tilt en het vervolgens terug op het laaddock plaatst. Hij zou genoeg kracht moeten hebben.

De 259D heeft ook standaard 2 versnellingen. Het is een extra kost voor een T650 en ik denk niet dat de T590 2 versnellingen heeft.

#12 ·
Ik heb een video gezien van een 259D die een betonnen blok van 4200 pond van een laaddok optilt, naar de grond brengt, naar de top van zijn hefhoogte tilt en het vervolgens terug op het laaddok plaatst. Hij zou genoeg kracht moeten hebben.

De 259D heeft ook standaard 2 versnellingen. Het is een extra kostenpost op een T650 en ik denk niet dat de T590 2 versnellingen heeft.
Correct, de T590 heeft één snelheid... Zeker een voordeel voor de Cat.

De 259 lijkt een klein beest te zijn, gebaseerd op wat ik heb gelezen.

#14 ·
Ik denk dat het zou kunnen, maar als ik er naar kijk, ziet het er gewoon niet zo uit.
Cat 289D weegt meer dan 10.000 + gewicht van de trailer. Dus dat laat niet veel ruimte over. Je zou wel eens heel dicht in de buurt kunnen komen van het overbelasten van de assen.
De trailer weegt 2500, dus dat laat 11.500 over voor de rupslader (ervan uitgaande dat de hulpstukken in de vrachtwagen worden geladen).

De 259 ziet er goed uit, dus als ik die krijg, zit ik er gemakkelijk in. Maar net als de T650, als ik echt denk dat de 289d de beste is, zou ik altijd de trailer kunnen inruilen om een groter vangnet voor het gewicht te krijgen.

Denk je dat het gevaarlijk is om dicht bij het gewicht te komen, maar eronder te blijven? Ik ging ervan uit dat de assen lager werden beoordeeld dan hun werkelijke capaciteit.
Gepost via mobiel apparaat

#15 ·
Het koelsysteem van Bobcat zuigt, ze verwarmen de olie zo verdomd snel door een kleine hydraulische tank te hebben, ze moeten het snel kunnen koelen. Het hydraulische systeem van Cat is net als een graafmachine, een spruitstuk aan de onderkant waar de lader en aandrijving in leeglopen en het in de tank en de koeler circuleert.
Een hydraulische breuk of lekkende leiding en een Bobcat is klaar, Cat heeft enorme tanks.
Het is nog steeds een jungle van slangen en draden onder een Bobcat-cabine, en Cat heeft alles heel mooi ingedeeld.
Bobcat-cabines hebben alle knoppen en troep aan de zijkanten van de deuropening en een domme ruitenwisser aan de onderkant, Cat heeft alles uit de weg.
Bobcat heeft ZWAKKE snelwissel frames zonder SOLIDE aanslagen om het kleverige materiaal in de bak te helpen reinigen, en ze vertrouwen erop dat de cilinders voor die taak doodlopen, Cat heeft solide en sterke snelwissel frames en aanslagen ingebouwd in de laadarmen.
Bobcat heeft OVERAL smeernippels en alle verschillende hoeken, Cat heeft de nippels in de pennen naar buiten gericht.
Bobcat gebruikt inferieure bussen en pennen, ik heb 1 jaar oude units gezien met minder dan 500 uur met speling in de hoofdpennen, onze Cat 289C is strak als de kont van een dolfijn met 600 uur en minimale smering.
De onderwagen van Bobcat is een koninklijke PITA om natte, kleverige modder en klei uit te reinigen, Cat is slechts een kwestie van eruit schoppen met je voeten.
Persoonlijk zou ik bij een kleinere unit blijven, meer geld verdienen met de grotere klussen, en als er een kleine klus opduikt die een kleinere machine vereist, zal een grotere unit een belemmering zijn.
90% van het werk dat ik met de 289C doe, is perfect, maar de krappe, besloten plekken waar ik in kom, vloek ik, vandaar de achteruitrijcamera.
Heb je een dozerblad op een kleinere machine gebruikt? Beide dealers zeggen dat ze met kleinere bladen komen, dus de prestaties, relatief gezien, zijn ongeveer hetzelfde, omdat ze kleinere hoeveelheden vuil duwen, raken ze niet vast. Uiteraard zou de klus langer duren als hij groot zou zijn, ik wil er alleen zeker van zijn dat het gewicht van het blad de kleine jongens niet hindert.

Ik vind het leuk wat je hebt geschreven om de twee te vergelijken, erg nuttig... Vooral het koelgedeelte. Ik had niet nagedacht over de vloeistofcapaciteit en was alleen gefixeerd op hoe vuil van de rupsbanden werd opgezogen. Ik neem aan dat een koelere machine belangrijker is dan een vuile motorruimte, die kan ik altijd schoonmaken!
Gepost via mobiel apparaat

#16 ·
Heb je een dozerblad gebruikt op een kleinere machine? Beide dealers zeggen dat ze met kleinere bladen komen, dus de prestaties, relatief gezien, ongeveer hetzelfde zijn, omdat ze kleinere hoeveelheden vuil duwen en niet vast komen te zitten. Het is duidelijk dat de klus langer zou duren als hij groot was, ik wil er gewoon zeker van zijn dat het gewicht van het blad de kleintjes niet hindert.

Ik vind het leuk wat je schreef over de vergelijking van de twee, erg nuttig... Vooral het koelgedeelte. Ik had niet nagedacht over de vloeistofcapaciteit en was alleen gefixeerd op hoe vuil van de rupsbanden werd opgezogen... Ik veronderstel dat een koelere machine belangrijker is dan een vuile motorruimte, die kan ik altijd schoonmaken!
Hij haat bobcats.

Dat gezegd hebbende, koop wat je wilt. Vraag om demo's.

Ik zou een bobcat kopen boven de cat. Maar de laatste tijd ben ik weer naar kubota aan het kijken

#19 ·
Je zult de rijkwaliteit van de Cat's prettig vinden, erg soepel. Geloof de BS niet die anderen zeggen over de ophanging van de Cat's die geen helling kan snijden, die opmerkingen worden verspreid door mensen die niet eens een duwmaaier in een rechte lijn kunnen bedienen.

#21 ·
Om terug te komen op het dozerblad, verspil het geld niet, skid steers hebben te veel gewicht op de achterkant, dozers hebben het gewicht aan de voorkant. Ik heb vanmorgen 180 ton 3/4 schoon grind uitgeduwd met alleen de bak en het 100 voet op een hoop geduwd, een blad zou de hele dag geduurd hebben, en ik was in 2 uur klaar.

#22 ·
Ik bezit zowel een t590 als een t650, en ben met beide tevreden. De t590 is eigenlijk best indrukwekkend, vind ik. CAT maakt ook een goede machine. Ze hebben allebei hun goede en slechte punten. Probeer ze gewoon allebei uit en je zult zien wat het beste voor je werkt.

#23 ·
We kochten een van de eerste 259D's die onze dealer deze winter kreeg en hebben tot nu toe geen klachten gehad, een geweldige kleine krachtpatser. Onze favoriete huurmachine was meestal een 289 van dezelfde dealer, maar onlangs hebben we talloze grote huizen met volledige kelders en geen uitgangen gedaan, waardoor de 259 de enige keuze is, zodat we hem in de fundering kunnen tillen om de plaat te egaliseren. De enige klacht die ik heb, is dat de camera niet zo scherp lijkt te zijn als zou moeten, en ik vertrouw hem niet zoals de camera's op onze Cat-wielladers, niet dezelfde kwaliteit. We hebben ook het extra contragewicht aan de achterkant, wat handig is, en de snelwissel. Ik heb het gevoel dat de bediening veel responsiever is dan die van de nieuwere Bobcats die ik de laatste tijd heb gebruikt.

#24 ·
Hé jongens,

Ik ben hier voor het eerst, maar lees al een paar dagen. Momenteel heb ik een transportbedrijf als parttime baan en heb ik een dumper en een aanhanger voor materieel. Ik ben doordeweeks software engineer, maar kan indien nodig doordeweeks vrije dagen opnemen om klussen te doen.

Het transportgedeelte van dit bedrijf werd alleen gedaan zodat ik werkervaring kon opbouwen om een banklening te krijgen voor een compacte rupslader en me te richten op wat me echt interesseert: beton verwijderen, grond saneren/egaliseren en natuurlijk nog steeds een grijper gebruiken om puin te verwijderen met de dumper.

Dit gezegd hebbende, heb ik een tweepuntsvraag, wat in feite de titel van de thread is:

Welke compacte rupslader moet ik nemen (Cat vs Bobcat) en welke maat is het beste (kleiner of middelgroot).

Ik overweeg de Cat 259D vs de Bobcat T590 en de Cat289D vs de Bobcat T650.

De machine wordt aangeschaft met een breekhamer, industriële grijper en een 6-weg dozerblad.

Ik zie voor- en nadelen van beide bedrijven. Cat wordt gerespecteerd om zijn technische machines en heeft een geweldige supportvloot om machines ter plekke te repareren. Bobcat heeft een mooie geschiedenis, met name met schrankladers, dus misschien zijn ze meer de "experts" op deze machines?

Ik geef de voorkeur aan het koelsysteem van de Bobcat boven de Cat... de hete lucht opzij blazen lijkt me een veel beter idee dan lucht aanzuigen van boven de rupsbanden (ik woon in Florida, dus veel droog, stoffig zand/vuil).

Wat de maat betreft, weet ik niet zeker of de extra $10.000 meer of minder het waard is om over te stappen naar de respectievelijke kleinere neven 289D/T650.

Sorry voor het gezwets, maar zouden sommigen van jullie alstublieft wat realistische gedachten over deze machines kunnen geven. De Cats kosten over het algemeen wat meer dan de Bobcat-equivalenten... is het de moeite waard, of is de Bobcat een betere, betrouwbaardere machine?

Cats worden geleverd met grotere rupsbanden... in Florida-zand lijkt dat een goede zaak. Bobcats kunnen natuurlijk worden geüpgraded naar brede rupsbanden, wat een deel van het kostenverschil enigszins compenseert.

Machines hebben een cabine met airconditioning, luxe instrumentatie en joystickbediening.

Arrrrrghhhhh... zoveel mogelijke manieren om dit aan te pakken....

Op een dag word ik wakker en geef ik de voorkeur aan kleiner en met de Bobcat T590... en op andere dagen word ik wakker en denk ik dat de 289D de juiste weg is, omdat hij groter is en nog steeds redelijk dun is (5 inch of zo dunner dan de T650, dus hij past beter op mijn aanhanger)

Bedankt voor alle feedback.
Je kunt beter de breedte van t650 op bobcat.com bekijken. Specificaties staan vermeld op 72,9" voor de breedte
De T770 is slechts 78" breed met de brede rupsbanden

#25 ·
Om terug te komen op het dozerblad, verspil het geld niet, schrankladers hebben te veel gewicht aan de achterkant, dozers hebben het gewicht aan de voorkant. Ik heb vanmorgen 180 ton 3/4 schoon grind uitgeduwd met alleen de bak en het 100 voet op een hoop geduwd, een blad zou de hele dag geduurd hebben, en ik was in 2 uur klaar.
Bedankt Ron, dat is goed om te weten. Misschien zal ik me in plaats daarvan richten op het krijgen van een bosmaaier in plaats van het dozerblad en de bak gebruiken zoals u aangeeft.

#26 ·
Je kunt beter de breedte van t650 op bobcat.com bekijken. Specificaties staan vermeld op 72,9" voor de breedte
De T770 is slechts 78" breed met de brede rupsbanden
Ik geloof dat de T770 standaard wordt geleverd met brede rupsbanden. De T650 moet 10" toevoegen als de brede rupsbanden erop worden gezet, waardoor deze op 83 inch komt, wat me minder dan een inch speling geeft.