Lawn Care Forum banner

Duizendpoot fungicide

2.8K views 7 replies 7 participants last post by  hort101  
#1 ·
Duizendpoot gazons.

Denk je dat er enig voordeel is van het aanbrengen van een fungicide tijdens de lente- en herfstovergang, anders dan ziektepreventie? Ik heb steeds meer gazons die tekenen van ziekte vertonen, maar de klant vraagt niet om een fungicide. Dus besteed ik tijd aan het bespuiten van plekken ten behoeve van het gazon.

Enige voordelen voor de gezondheid van planten als er geen geschiedenis van ziekte is?

#3 ·
Ik werk niet aan duizendpoten, maar fungiciden blijven maar een paar weken in de plant zitten, voor zover ik heb gelezen, dus de preventieve aanpak is geen exacte wetenschap. Meestal komt schimmel in mijn omgeving door onjuiste culturele praktijken. Te weinig maaien, te vaak water geven, botte messen. Als je schimmel plaatselijk bespuit, is je programma top, breng iedereen meer in rekening. Het is een gedoe, maar de gazons profiteren er echt van. Gazons die jaar in jaar uit schimmel hebben, verhoog ik de prijs. Als ik het overbewateren niet kan stoppen, annuleer ik gewoon hun service. Controleer het irrigatieschema van de ergste gevallen.

#4 ·
En schimmelproblemen...soms is een doorzaai of een complete renovatie met een moderne, ziekteresistente grassoort nodig. Bruine vlekken? Rode draad? Bladvlekken? Dollarvlekken? Probeer zaad te vermijden dat niet beweert ziekteresistent te zijn. En als u de technische fiche van het zaadbedrijf kunt vinden, vermeldt deze meestal de ziekten waartegen de zaadvariëteit of cultivar resistent is. Als de technische fiche de ziekte die een probleem is in uw stad niet vermeldt, moet u ervan uitgaan dat deze gevoelig is voor die ziekte.

#5 ·
Ik gebruik Strobe maandelijks tijdens het hoogtepunt van het bruine vlekken seizoen van december tot februari. Ja, het is een beetje duur, maar ik heb geen problemen. Zoals iemand al zei, zal K ook aanzienlijk helpen.

#6 ·
Centipede gazons.

Denk je dat er enig voordeel is van het toepassen van een fungicide tijdens de overgang van lente naar herfst, anders dan het voorkomen van ziekten? Ik heb steeds meer gazons die tekenen van ziekte vertonen, maar de klant vraagt niet om een fungicide. Dus besteed ik tijd aan het plaatselijk spuiten van gebieden ten behoeve van het gazon.

Enige voordelen voor de gezondheid van planten als er geen geschiedenis van ziekte is?
Zijn uw uitspraken niet een beetje tegenstrijdig?
Wat spuit u plaatselijk? Onkruid dat opduikt op zwakke plekken of fungicide? Doet u dit zonder extra kosten?
Als er geen ziekte aanwezig is, is het naar mijn mening verkeerd om fungicide toe te passen. Het kan een resistentieprobleem veroorzaken als het echt nodig zou zijn. Zoiets als het nemen van een antibioticum als er geen infectie is

#7 ·
Zijn uw uitspraken een beetje tegenstrijdig?
Wat spuit u plaatselijk? Onkruid dat op zwakke plekken verschijnt of fungicide? Doet u dit zonder extra kosten?
Als er geen ziekte aanwezig is, is het naar mijn mening verkeerd om fungicide toe te passen. Het kan een resistentieprobleem veroorzaken als het echt nodig is. Een beetje zoals het nemen van een antibioticum als er geen infectie is
Als er een paar plekken in een hoogwaardig gazon zijn, zou ik de betreffende plek plaatselijk bespuiten om ziekte te helpen voorkomen of genezen. Ik ben niet ingericht om elk gazon individueel aan te passen, dus het hebben van een back-uptank met fungiciden is niet mogelijk, wat een tweede bezoek vereist.

De overgangszone is de laatste tijd moeilijk geweest voor duizendpoten. De dieptepunten bereikten in december een paar nachten de tienerjaren. Dit voorjaar hadden we bodemtemperaturen van gemiddeld 70 graden Fahrenheit slechts 14-20 dagen in totaal. Hopelijk is het warme weer er, maar de lente duurt altijd lang.

Ik kreeg ook van een behoorlijk deskundige spuiter te horen dat strobilurinen wel degelijk voordelen hebben voor de gezondheid van planten. Maar ik begrijp ook dat ik maximaal 28 dagen bescherming krijg.

Ik gebruik alleen AS/SOP-meststof en kan in de toekomst volledig stoppen met pre-emergents. Ik heb bijna elke route geprobeerd en sommige reageren gewoon helemaal niet.