Lawn Care Forum banner

Getande V-snaar versus standaard V-snaar (tegenstrijdige informatie)

1 reading
18K views 24 replies 11 participants last post by  dieselss  
#1 ·
Ik heb net een nieuwe aandrijfriem en een hydraulische pompaandrijfriem gekocht voor mijn Hustler Super Z Hyperdrive. Geen van beide riemen vertoonde tekenen van slijtage na 872 uur. Ik wilde ze gewoon vervangen.

De in de fabriek geïnstalleerde OEM-pompaandrijfriem is een getande riem (met inkepingen aan de binnenkant).

Hieronder staat een beschrijving van deze riem die op verschillende sites is geplaatst: 604208

NIEUWE ECHTE OEM HUSTLER 604208 NIEUWE STIJL GETANDE RIEM SUPER Z HYPERDRIVE.

Dit is de riem die ik besteld heb, maar de riem die ik ontving (was niet getand), heeft een gladde binnenkant. Onderdeelnummer op de riem was 604208 B - EXCEL MADE IN USA. Ervan uitgaande dat ik de verkeerde riem had omdat de originele riem getand is, belde ik de lokale Hustler-dealer en Briggs and Stratton (Hustler Mfg.) en kreeg te horen dat ze waren overgestapt op een riem met een gladde kant. Ze zeiden dat de riem met een gladde kant langer mee zou gaan en minder snel zou breken.

Dit leek me logisch totdat ik een diepgaand artikel las over soorten riemen en hun toepassing. Hieronder staat een kopie en plak uit het artikel waarin precies het tegenovergestelde staat van wat Hustler me vertelde.

Getande riemen hebben inkepingen aan de onderkant die loodrecht op de lengte van de riem staan (zie figuur 5). Deze eigenschap zorgt ervoor dat de riem kan buigen met kleinere radiussen. Getande riemen zijn geschikt in toepassingen met hetzelfde katrolsysteem als evenwaardige v-snaren. Maar getande riemen zijn duurzamer, produceren minder warmte en hebben een hogere efficiëntie dan standaard v-snaren.

Wie moet je geloven als je tegenstrijdige informatie ontvangt?

#3 ·
Het is niet zo'n groot probleem om je zorgen over te maken. Doe het om en ga.

Bovendien, als Hustler het heeft veranderd in een gladde riem, hebben ze waarschijnlijk een goede reden.

Ik zou een riem pas vervangen als hij tekenen van slijtage vertoont. Zonde van het geld om hem te vervangen voordat het nodig is.
Oude riemen worden als reserve bewaard. Trouwens, hoeveel geld verspillen we dagelijks?

#9 ·
Ik maak veel gebruik van getande riemen op het werk met onze airconditioningsystemen. Sommige systemen verslijten een gladde riem in een paar weken, terwijl een getande riem 4-6 maanden continu meegaat, maar hoeveel verschil het maakt, hangt af van uw opstelling.

Getande riemen warmen minder op als ze om krappe bochten wikkelen, dus als u alleen grote katrollen en een zachte hoek rond uw spanner heeft, helpen ze misschien niet veel. Maar als u een kleine katrol heeft, of een idler aan de achterkant die de riem terugbuigt*, kan de getande riem veel langer meegaan, omdat hij flexibeler is. Zeker als u de pk-limieten van de riem nadert.

Een nadeel van een getande riem is dat hij iets schurender is op katrollen. Dat is geen groot probleem op gietijzer of staal, maar ze kunnen een aluminium katrol veel sneller verslijten. Getande riemen zijn ook niet goed voor een koppeling. Dus mijn sneeuwblazer krijgt bijvoorbeeld alleen met stof omwikkelde, effen riemen. Maar ze krijgen ook alleen riemen van het kevlar-type.

*Voor idlers aan de achterkant kan kevlar ook helpen. Dat komt omdat de kevlar spanband flexen en schokken beter lijkt te verwerken dan een polyester band.

#10 ·
Ik maak veel gebruik van getande riemen op het werk met onze airconditioningsystemen. Sommige systemen verslijten een gladde riem in een paar weken, terwijl een getande riem 4-6 maanden continu meegaat, maar hoeveel verschil het maakt, hangt af van uw opstelling.

Getande riemen worden minder warm als ze om krappe bochten gaan, dus als je alleen grote katrollen hebt en een zachte hoek rond je spanner, helpen ze misschien niet veel. Maar als je een kleine katrol hebt, of een achterste geleider die de riem* terugbuigt, kan de getande riem veel langer meegaan, omdat hij flexibeler is. Vooral als je de pk-limieten van de riem nadert.

Een nadeel van een getande riem is dat hij iets schurender is voor katrollen. Dat is geen groot probleem bij gietijzer of staal, maar ze kunnen een aluminium katrol veel sneller verslijten. Getande riemen zijn ook niet goed voor een koppeling. Dus mijn sneeuwblazer krijgt bijvoorbeeld alleen met stof omwikkelde, effen riemen. Maar ze krijgen ook alleen kevlar-riemen.

*Voor achterste geleiders kan kevlar ook helpen. Dat komt omdat de kevlar-spanband flexen en schokken beter aankan dan een polyesterband.
Op basis van uw kennis van riemen, wat is uw mening over de getande versus gladde riem voor de hydraulische pompaandrijving op mijn maaier? Waarom zouden Black & Decker / Hustler veranderen?

Op basis van wat ik heb gelezen bij verschillende riemfabrikanten, weet ik niet zeker of ik geloof wat Hustler me vertelde.

#16 ·
Tandriemen kosten meer, dus ik zou wedden dat Hustler de verandering gewoon heeft doorgevoerd vanwege een kleine kostenreductie (vooral in de huidige omstandigheden waarin alles uit de hand loopt), waarvan hun boekhouders ongetwijfeld vonden dat het na verloop van tijd zou oplopen.
Waarschijnlijk besloten door dezelfde boekhouders die overstapten van de Grammar mgs65 naar de i3m-stoel zonder voorwaartse/achterwaartse isolatie.

#20 ·
Ik heb er vandaag een besteld
De Vanguard 40 pk EFI/ETC-motor is in mijn ogen ongeëvenaard, start direct en draait perfect in alle weersomstandigheden, ongeacht de temperatuur. Het brandstofverbruik voor een motor van dit formaat is opmerkelijk. Toen ik het verbruik van mijn 72" Scag TT II controleerde, was het 1,45 gph, en ik heb het nauwkeurig gecontroleerd, zonder giswerk.

Welke maaier heeft u onlangs besteld?