Lawn Care Forum banner
1 - 20 of 20 Posts

jonspolaris

· Registered
143 Posts
Discussion starter · #1 ·
Ik heb vandaag het water voor onze sproeiers aangezet en er ging een zone aan, hoewel de controlebox uit stond. Ik neem aan dat het een klep of solenoïde is die vastzit.
De kleppen zijn Rainbird 2" PGA-kleppen.
Zou het vervangen van de solenoïde dit oplossen?

dank u

Er kan wat vuil onder het membraan zitten, of onder de magneetaandrijving. Sluit het water af en verwijder het magneetventiel en controleer of het schoon is. Als het schoon is, moet u de klep uit elkaar halen en de membraanzitting schoonmaken. Controleer ook of het membraan niet gescheurd of gescheurd is.

Dit doet me denken aan een probleem dat ik gisteren had, toen ik op de een of andere manier per ongeluk de solenoïde op een Hunter PGV-klep kruiselings draadde. Dat is me nog nooit overkomen, en ik was er een beetje boos over dat het zo gemakkelijk was om te doen.

Ik begin te denken dat het misschien verstandig zou zijn om iets bij de hand te hebben dat de schroefdraad op deze solenoïden kan najagen.

Critical Care said:
Dit doet me denken aan een probleem dat ik gisteren had toen ik op de een of andere manier per ongeluk de solenoïde op een Hunter PGV-klep kruiselings draadde. Dat is me nog nooit overkomen, en ik was er een beetje pissig over dat het zo gemakkelijk te doen was.

Ik begin te denken dat het misschien verstandig zou zijn om iets bij de hand te hebben dat de schroefdraad op deze solenoïden kan najagen.
Een stabielere hand misschien? :laugh:

Rainbird beveelt het volgende aan voor die specifieke klep.

Water wordt niet afgesloten.

De controller kan de klep automatisch bedienen.
Controleer de controller om te bevestigen dat deze is uitgeschakeld.

De klep staat in de handmatige "AAN"-stand.
Gebruik vingerdruk om de solenoïde met de klok mee naar de "UIT"-stand te draaien. LET OP: Te strak aandraaien brengt het risico met zich mee dat de solenoïdezitting beschadigd raakt. Draai de ontluchtingsschroef bovenop de klep opnieuw vast als er lekkage wordt waargenomen. Controleer of de o-ring niet beschadigd is.

Het membraanfilterscherm is geblokkeerd.
Sluit de watertoevoer af en verwijder de motorkap. Inspecteer het membraanfilterscherm aan de onderkant van het membraan. Verwijder vuil, spoel het scherm af in schoon water en plaats het membraan en de motorkap terug op de klepbehuizing.

De solenoïde is kortgesloten of beschadigd.
Sluit de watertoevoer af en draai de solenoïde tegen de klok in om deze te verwijderen. Vervang deze door een nieuwe solenoïde door met de klok mee te draaien.

Voor stromen onder de 10 GPM raadt Rain Bird aan om de stroomregelstang twee volle slagen terug te draaien vanaf de volledig open positie.

Discussion starter · #6 ·
Bedankt, deze klep en magneetklep zijn al een paar jaar niet aangeraakt. Vorig seizoen werkte hij prima. Vorig jaar hadden we een andere magneetklep die kapot ging in een andere zone. Het verschil was dat die klep helemaal niet openging.

Deze zone komt op, zelfs als de controlebox is uitgeschakeld.
Is het vervangen van een magneetklep een complexe taak?
Deze zou ongeveer 10 jaar oud zijn.

jonspolaris said:
Bedankt, deze klep en magneetklep zijn al enkele jaren niet aangeraakt. Vorig seizoen werkte het prima. Vorig jaar hadden we een andere magneetklep die kapot ging in een andere zone. Het verschil was dat die klep helemaal niet openging.

Deze zone gaat aan, zelfs als de controlebox is uitgeschakeld.
Is het vervangen van een magneetklep een complexe taak?
Deze zou ongeveer 10 jaar oud zijn.
Je knipt gewoon de draden door, schroeft de oude magneetklep los, schroeft de nieuwe magneetklep vast en bedraad de magneetklep opnieuw met nieuwe waterdichte connectoren. Duurt ongeveer vijf minuten als je gemakkelijk toegang hebt tot de klep.

We vervangen altijd de hele motorkap. De logica is dat een solenoïde 7-10 dollar kost, het diafragma 6-8 dollar. Ik kan de hele nieuwe klep kopen voor 12-13 dollar. Ik ben daar voor een servicebezoek van 75 dollar. Als ik alle bewegende delen vervang, zouden ze nog een paar jaar goed moeten zijn. Als ik alleen een solenoïde vervang op een 5 jaar oude klep, heb ik ze voorlopig 4-5 dollar bespaard, maar kost het ze 75 dollar als later deze zomer of volgend jaar het diafragma kapot is. Met een snoerloze boor is het ook een klusje van 5 minuten.

Ik had gisteren een PGV-klep waarvan ik per ongeluk de nippel heb afgeknepen en hij ging niet aan....zucht.....deze dagen van 14 uur, 7 dagen per week, beginnen me echt te pakken, denk ik.....les geleerd...wees voorzichtiger met je nippels. ;)

jonspolaris said:
Ik heb vandaag het water voor onze sproeiers aangezet en er ging een zone aan, hoewel de controlebox uit stond. Ik neem aan dat het een klep of solenoïde is die vastzit.
De kleppen zijn Rainbird 2" PGA-kleppen.
Zou het vervangen van de solenoïde dit oplossen?

Bedankt
Als de solenoïde vastzat en het water nog steeds aanstaat, schroef dan de solenoïde er helemaal uit en controleer de o-ringen op beschadigingen. Ik heb dit vaak gezien bij PGA-kleppen die handmatig zijn gebruikt.

Discussion starter · #13 ·
Oké, ik heb de solenoïde eruit gehaald en hij ziet er goed uit. Ik zal de o-ringen opnieuw controleren op lekken. De draden zitten in een vetkoker en het vet lijkt hard te zijn geworden, dus ik kan de draden er niet uittrekken. Ik wilde de solenoïde testen om te zien of hij echt defect was of niet. Bedankt nogmaals.

Az Gardener said:
We vervangen altijd de hele motorkap. De logica is dat een magneetventiel 7-10 dollar kost en het membraan 6-8 dollar. Ik kan de hele nieuwe klep kopen voor 12-13 dollar. Ik ben er voor een servicebezoek van 75 dollar. Als ik alle bewegende delen vervang, zouden ze nog een paar jaar goed moeten zijn. Als ik alleen een magneetventiel vervang op een 5 jaar oude klep, heb ik ze voorlopig 4-5 dollar bespaard, maar kost het ze 75 dollar als later deze zomer of volgend jaar het membraan kapot is. Met een snoerloze boor is het ook een klusje van 5 minuten.
We zitten in een andere situatie en er zijn geen servicekosten, dus het eerste wat we proberen als een klep "vastloopt", is de flow control iets terug te draaien en te kijken of de klep daardoor vanzelf sluit. Als dat zo is, slaan we de operatie voorlopig over. Bij sommige oudere kleppen die we hiermee hebben gedaan, hoeven we niet meer terug te komen.

Als de FC-throttling niet werkt, doen we ook een complete "top end"-vervanging, waarbij in feite een compleet nieuwe klep wordt geïnstalleerd, minus de behuizing. Tenzij de behuizing is gescheurd, zijn er natuurlijk geen bewegende delen en is het prima, tenzij de membraanzitting is beschadigd door stenen of iets anders. En zoals u aangeeft, is het meestal goedkoper om een top-end vervanging te doen dan het ding kapot te repareren.

jonspolaris said:
Bedankt voor al je hulp. Ik moet nu een plek vinden waar ik deze solenoïden kan bestellen. Ik neem aan dat de solenoïde defect is geraakt en de klep open houdt.
Ik heb nog nooit Rainbird-kleppen gebruikt, dus ik zou niet kunnen raden of de solenoïde de klep blokkeert. We gebruiken uitsluitend Irritrol FC-100 en Hunter ICV-kleppen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een van deze vastliep door solenoïde-problemen. Het is altijd iets intern en we reviseren deze indien nodig.

jonspolaris said:
Oké, ik heb de solenoïde eruit gehaald en hij ziet er goed uit. Ik zal de o-ringen opnieuw controleren op lekkage. De draden zitten in een vetkoker en het vet lijkt hard te zijn geworden, dus ik kan de draden er niet uittrekken. Ik wilde de solenoïde testen om te zien of hij echt defect was of niet.
Sommige "gel caps" kun je de draden verwijderen en bij andere moet je de draden doorknippen. Hangt af van het type.

Voor verschillende kleppen treden de defecten verschillend op. Rubberen onderdelen van de oudste Richdel-kleppen met plat membraan gaan vaak binnen korte tijd achter elkaar kapot, dus het heeft zin om ze allemaal tegelijk te vervangen. Hun solenoïden gaan veel willekeuriger kapot, en de enige keer dat ik ze als groep vervang, is wanneer er ernstige roestvorming is (voornamelijk bij antisyphonkleppen) en/of een intermitterende kortsluiting die zich niet laat zien als iemand kijkt.

Oké Hayes… Ik weet dat dit een beetje off topic is, maar laatst ontmoette ik een oudere man in het park die er in goede fysieke conditie uitzag. Ik vroeg hem hoe hij in vorm bleef, en hij antwoordde: “Oh, ik eet goed, rook niet en heb bijna elke dag van de week seks!”

“Bijna elke dag?” vroeg ik.

“Yep”, grijnsde hij. “Bijna maandag… bijna dinsdag… bijna woensdag…”

Ik heb maar 2 maanden ervaring in Florida met mijn maat in de winter "GPM irrigation LLC Naples FL"... maar hij is rete-slim...vervang het "diafragma" in de klep, heel gemakkelijk...over het algemeen zal bij een slechte solenoïde de betreffende zone niet "aan" gaan in plaats van "niet uitgaan" als een zone niet uitgaat, zouden we altijd denken "klep diafragma" en je kunt al je solenoïden gemakkelijk testen vanaf de klok met een volt meter om slechte solenoïden te vinden! Succes :O

1 - 20 of 20 Posts