Lawn Care Forum banner

Vraag over hydrocultuur

22K views 82 replies 19 participants last post by  bmjones17  
#1 ·
Oké, ik ben geïnteresseerd om in hydroseeding te stappen. Gelieve mij "op te zetten" om dit werk te doen, d.w.z. benodigde apparatuur, benodigde materialen en dergelijke. Ook, wat voor soort grondvoorbereiding moet er worden gedaan op een nieuwbouw wanneer het terrein nog niet is geëgaliseerd?

Bedankt voor alle hulp
Justin

#2 ·
Allereerst heb je een hydroseeding-eenheid nodig. Voor residentieel werk zou 300 gallon of groter mijn aanbeveling zijn. Ongeacht de grootte die je kiest, je zult willen dat je de volgende maat groter had gekocht.

Je hebt hydroseeding-mulch nodig, die in drie soorten verkrijgbaar is. Eén is gemaakt van gerecycled krantenpapier. Eén is gemaakt van houtbijproducten, een ander type zijn vlokken die het gemakkelijk maken om te gebruiken. Er zijn ook mengsels van hout en papier. Er zijn een paar mulches gemaakt van andere producten. Eén van maïs, één van katoen en één van gras. Ik zou ze niet aanraden voor beginners. De mulch heeft kleurstof erin. Het is wat het mengsel groen maakt en het houdt het zaad vochtig om de kieming te versnellen. In jouw omgeving zullen alle mulches werken.

Dan heb je een tackifier nodig. Het is als een lijm en voorkomt dat de mulch en het zaad wegspoelen. Het wordt het meest genoemd als een PAM-tackifier, gemaakt van Polyacrilimide.

Je hebt zaad nodig. Niets bijzonders hier, ongeveer 7-8 pond per 1000 voet die je wilt bedekken.

Je hebt meststof nodig. Koop iets in een startmeststof met een hoog fosforgehalte.

Dat is in feite je mix. Er zijn andere dingen die je kunt toevoegen, zoals een materiaal dat water vasthoudt voor het geval het gazon niet zo vaak wordt bewaterd als zou moeten, vezels om op een heuvel te blijven, groeistimulatoren. Een van de trends die momenteel veel interesse wekt, is organische hydroseeding. Het is een premium service die zeer winstgevend kan zijn.

De meeste mengsels zijn mulch, zaad, meststof en tackifier.

#4 ·
Bedankt voor je hulp. Welke merken zijn er behalve Finn nog meer goed? Hoe zit het met de pomp om water in de tank te krijgen? Gebruik je gewoon zaad of is het speciaal zaad voor de units?

#5 ·
De zaden hoeven niets bijzonders te zijn. Gewoon gewone graszaad. Koop het natuurlijk bij een goede leverancier van gazonbenodigdheden.

Wat machines betreft, alle machines die tegenwoordig worden gemaakt, zijn behoorlijk goed. Finn maakt een uitstekende unit. De andere fabrikanten, alfabetisch vermeld, zijn

Aqua Mulcher (TGMI)
Bowie,
Easy Lawn,
Kincaide,
Turbo Turf
Turfmaker

Er zijn nog een paar meer die niet veel worden verkocht. Ze omvatten
Eden
Reinco
HydroTerra

U kunt op internet zoeken naar informatie over al deze. AquaMulcher, Bowie, Eden en Turfmaker maken machines met peddelagitatie. Easy Lawn, Turbo Turf en Reinco maken zowel machines met peddel- als met jetagitatie en Hydro Terra is jet.

#6 ·
Oké, is een peddelmachine beter of slechter dan een jet? Worden de machines geleverd met een navulpomp?

#7 ·
Beide typen zijn goed. Beide hebben hun voor- en nadelen.

Jetmachines zijn goedkoper, gemakkelijker te gebruiken, bediening door één man, sneller schoon te maken, lichter en gemakkelijker te vervoeren, minder onderhoud. Ze presteren niet zo goed met 100% houtsnippers en BFM's (voor serieuze erosiebestrijdingsprojecten) als peddelmachines.

Peddelmachines kunnen een iets dikkere slurry aan en kunnen alle producten gebruiken, inclusief BFM's. Het is vaak mogelijk om een volledige baal te laden in plaats van deze op te breken.

Niet alle jetmachines of alle peddelmachines werken hetzelfde. Alle jetmachines gebruiken een centrifugaalpomp. Hoe groter de machine, hoe groter de motor en de pomp die nodig zijn. Over het algemeen zie je in elke maat een selectie van motoren en pompen. De modellen met een lager vermogen werken prima, maar die met grotere motoren mengen sneller en spuiten verder. U kijkt waarschijnlijk naar een investering van $ 4.000,00 en meer voor een jet-aangedreven machine.

Peddelmachines worden geleverd met twee soorten pompen. Centrifugaal en tandwiel (positieve verplaatsing) Finn is voornamelijk centrifugaal. Bowie, Kincaid en Turfmaker zijn voornamelijk een tandwielpomp. Easy Lawn en Turbo Turf bieden beide aan. Een centrifugaalpomp is iets beter voor torenwerk. Ze zijn ook onderhoudsarm. Een tandwielpomp is beter voor lange slanglengtes en vereist meer onderhoud. Finn en Turbo Turf & Easy Lawn hebben een omkeerbare hydraulische aandrijving beschikbaar waarmee u de peddels kunt omkeren als ze vast komen te zitten. Turbo Turf heeft een peddeleenheid met een plastic tank voor eenvoudiger schoonmaken. Waarschijnlijk begint u voor een peddelmachine rond de $ 9.000,00.

Wat betreft het vullen met water, hebben sommige zoals Turfmaker en Kincade de standaard vijvervulling (mogelijk moet u de slang kopen) Anderen hebben het als optie. Soms is het gemakkelijker en beter om gewoon een kleine pomp te hebben die u bij u draagt. Ik doe het het liefst op die manier. Een van de redenen is dat u de pomp dicht bij de waterbron kunt dragen, waardoor het aanzuigen veel gemakkelijker wordt. Soms is het moeilijk om uw unit dicht bij het water te krijgen en kunt u de afdichting van uw pomp verbranden door te proberen deze aan te zuigen.

#8 ·
Oké, bedankt voor de info. Het lijkt erop dat ik om te beginnen een jetmachine krijg. Hoeveel vierkante meter kan een gallon ook bedekken? Is het nog steeds 300 pond zaad per acre op vlakke grond?

#10 ·
Een unit van 300 gallon beslaat ongeveer 4000 sq ft +/-. Een 500 beslaat ongeveer 6600 sq ft per lading.

Ja, 300 pond zaad per acre zou ongeveer perfect moeten zijn. Ik gebruik meestal 25 pond in een 300 of ongeveer 275 pond per acre.
Bent u een verkoper voor turbo-turf? Uw informatie was erg goed en gedeeltelijk zo ja. Ik heb een turf-maker 550 met een 500 gal. aux. tank gemonteerd op een aanhanger.
Mike

#11 ·
De volgende vraag is: kan een bestaand gazon worden gehydroseed alsof je aan het doorzaaien bent?

#12 ·
Bent u een verkoper voor turbo-turf? Uw informatie was zeer goed en gedeeltelijk zo ja. Ik heb een turf-maker 550 met een 500 gal. aux. tank gemonteerd op een aanhanger.
Mike
Dichtbij Mike, eigenlijk ben ik de eigenaar van Turbo Turf. Bedankt voor het zeggen dat mijn informatie goed en onpartijdig was. Als ik ergens post zoals hier of bij de hydroseeding-vereniging, probeer ik dat te doen om kleine stukjes kennis te delen die misschien in mijn lege hoofd rondzweven en niet om eenheden te verkopen. Ik zie een forum als dit als een plek om mensen te helpen en als wat ik verkoop niet de juiste eenheid is voor iemand, dan geef ik er de voorkeur aan om hen naar de eenheid te sturen die dat wel is.

Ik ben blij te horen dat je een TurfMaker hebt. Het is een uitstekende eenheid en een extra tank is een geweldige manier om elke kleinere machine te laten zaaien als een grotere machine. Ik gebruik er zelf vaak een. Als je er geen bezwaar tegen hebt, ga ik het een beetje over hulp tanks hebben, omdat het anderen kan helpen.

Een van de traagste onderdelen van hydroseeding is het vullen van je tank en het lijkt waarschijnlijk soms langzamer dan het in werkelijkheid is. Wanneer ik kan, vul ik graag uit een meer of beek of gebruik ik een hydrant. Vaak is dat niet mogelijk en moet ik het water van de klant gebruiken om bij te vullen. Al mijn klanten lijken het hiermee eens te zijn.

Een manier om je werk echt te versnellen, is door een extra tank te gebruiken. In principe kun je het water de hele tijd laten lopen. Met andere woorden, je vult je unit en terwijl je aan het mengen en spuiten bent, laat je de slang in de extra tank lopen. Wanneer het tijd is voor een nieuwe lading, pomp je het water uit de extra tank, voeg je je materialen toe, vul je je unit bij en steek je dan gewoon de tuinslang terug in de extra tank. Omdat je het water nooit afsluit, maximaliseer je je zaaitijd. Je kunt eigenlijk net zo snel zaaien met een machine van 300 gallon (of een 550) als met een unit van 1000 gallon, omdat water de beperkende factor is. Natuurlijk kun je ook meer water meenemen op weg naar de klus, maar ik vind niet dat dat aspect me zoveel versnelt.

Oké, over naar de andere vraag van New Horizons. Ja, je kunt een gazon opnieuw inzaaien en plekken repareren. Ik heb er een heleboel van gedaan en het werkt geweldig. Je hoeft meestal geen voorbereidend werk te doen. Maak je mulch gewoon een beetje dunner zodat deze niet aan het bestaande gras blijft hangen. Meestal zie je wat gebieden die dun zijn en wat gebieden die plekken met dood gras zijn. Je kunt de gebieden die dun zijn overspuiten en de contouren van de dode plekken perfect volgen. Het is heel gemakkelijk. Ik doe dit soort klusjes het liefst in de lente en de herfst, wanneer de grond zachter is en meer vocht heeft, en probeer weg te blijven van het heetste deel van de zomer, wanneer de grond keihard is.

New Horizons of iemand anders in hydroseeding. Ik ga nog een andere suggestie doen en die heeft geen betrekking op machines. Als je aan hydroseeding gaat doen, bekijk dan eens goed of je lid wilt worden van de hydroseeding-vereniging. Ze geven je een gratis vermelding op wat waarschijnlijk de populairste plek op internet is om hydroseeders te vinden en de meeste leden krijgen tonnen banen van die vermelding, vaak meer dan ze krijgen van een gele pagina-advertentie die hen 10 keer meer kost. Ik heb gezien dat mensen 85% van hun banen krijgen van hun lidmaatschapskosten van $ 100,00. Als je het wilt bekijken, is de website van de vereniging www.hydroseeding.org.

#13 ·
Ik heb goede informatie gehoord over uw machines. Het klinkt alsof uw bedrijf vooruitgang heeft geboekt op het gebied van technologie. Ja, ik zou me een vrachtwagen van 70.000 dollar kunnen veroorloven, alleen om een machine van 1500 gallon te vervoeren, dus ik ben de weg gegaan die ik heb gedaan. Ik heb beide gemonteerd op een aanhanger van 12 kg, die elke keer start. Ik doe de meeste woningen, gemiddeld 4-6 tanks. Ik heb een product van Profile genaamd Jump Start gebruikt op een aantal van mijn top-end werven, wat is uw mening over dit product? Ik heb genoten van uw berichten waarin u probeerde te informeren in plaats van uw product te verkopen. Dit zal u zaken opleveren. Veel succes met uw bedrijf. Mike

#14 ·
Bedankt Turboguy, je informatie is erg nuttig.

#15 ·
Bedankt Mike, ik waardeer de complimenten. We proberen ze te blijven verbeteren en proberen te luisteren naar de ideeën en opmerkingen van onze klanten. Het is een deel van de reden waarom ik zelf graag veel hydroseeding doe. Vele jaren zaai ik zelf wel 2 miljoen vierkante meter en het gebruik van iets geeft je soms goede ideeën over het verbeteren van je product.

Jump start. Ik denk dat het een heel goed product is. De enige klacht die ik erover heb, is dat het behoorlijk duur is. We verkopen een aantal profielproducten, maar hebben de jump start laten vallen, gewoon omdat ik niet dacht dat mensen de prijs zouden betalen, maar ik moet zeggen dat wat we hadden verkocht, vrij snel weg was. Ik heb nog één zak over die we in onze uitverkoop aanbieden voor ongeveer de helft van de normale prijs, voor het geval je geïnteresseerd bent. Ik heb ook ongeveer een half dozijn zakken van hun vorige groeistimulator in de uitverkoop voor een geweldige prijs.

Eind dit jaar zullen we onze leverancierslijn evalueren en deze mogelijk weer in onze lijn opnemen.

New Horizons, graag gedaan. Als je meer vragen hebt, help ik je graag.

#16 ·
Bedankt Mike, ik waardeer de complimenten. We proberen ze te blijven verbeteren en proberen te luisteren naar de ideeën en opmerkingen van onze klanten. Het is een deel van de reden waarom ik graag zelf veel hydroseeding doe. Vele jaren zaai ik zelf wel 2 miljoen vierkante meter en het gebruik van iets geeft je soms goede ideeën over het verbeteren van je product.

Jump start. Ik denk dat het een heel goed product is. De enige klacht die ik erover heb, is dat het vrij duur is. We verkopen een aantal profielproducten, maar hebben de jump start laten vallen, gewoon omdat ik niet dacht dat mensen de prijs zouden betalen, maar ik moet zeggen dat wat we hebben verkocht, vrij snel ging. Ik heb nog één zak over die we in de uitverkoop hebben voor ongeveer de helft van de normale prijs, voor het geval je geïnteresseerd bent. Ik heb ook ongeveer een half dozijn zakken van hun vorige groeistimulator in de uitverkoop voor een geweldige prijs.

Aan het einde van dit jaar zullen we onze leveringslijn evalueren en deze mogelijk terugbrengen in ons assortiment.

New Horizons, Graag gedaan. Als je meer vragen hebt, help ik je graag verder.
Stuur me een pm, ik ben geïnteresseerd in het kopen van je jump start.
Mike

#18 ·
Ik overweeg ook de aanschaf van een unit. Bedankt voor de info. Wat zijn nog meer dingen waar een man rekening mee moet houden bij de aanschaf van een unit?
- voornamelijk voor residentieel gebruik.
- 5.000 sq. ft.
- geparkeerd op straat
- 200' bereik
- 1 man?? & mijn 9-jarige zoon bediening.

Ik denk dat ik haspels zie, slangen die om units gewikkeld zijn, en wat is, in uw ervaring, "het geld waard". Ook de aanhangergrootte gezien het toevoegen van een "nursingtank". Welke extra sproeiers, etc. zijn nodig?
Wat is in uw ervaring, Turboguy, de "beste" opstelling (uit uw assortiment) die aan deze doelen zou voldoen?
Trouwens, het is buitengewoon verfrissend om de "topdog" "echt" werk te zien doen!! Ga zo door!

#19 ·
Hallo Dirt Boy,

Bedankt voor je goede vragen. Ik ga proberen ze op een algemene manier te beantwoorden, omdat ik echt alleen maar wil proberen hulp en informatie te delen over hydro-seeding in het algemeen en niet mijn specifieke producten te promoten. Ik heb het gevoel dat de site dat ook zo zou willen. De hydro-seeding business is altijd goed voor me geweest en ik heb geprobeerd om mensen op alle mogelijke manieren te helpen.

De situaties die je beschrijft, komen vrij vaak voor bij mensen die residentiële installaties uitvoeren. De meeste residentiële klussen die ik heb gedaan, zijn misschien 5000 vierkante voet of wel 12.000. Als ik in de chique buurten kom, kunnen ze een halve hectare of soms wel 2 hectare beslaan. Ik heb het gevoel dat die van jou in Nebraska ongeveer hetzelfde zal zijn.

Voor iedereen die voor het eerst in de business wil stappen, zou ik meestal iets in de range van 300 tot 500 gallon voorstellen. Ik denk dat veel mensen die in hydro-seeding stappen, een redelijk goed idee hebben dat ze het leuk zullen vinden en genoeg business hebben om het te rechtvaardigen, en meestal zullen ze merken dat dat klopt. Met een unit van die grootte is je investering niet enorm en heb je een unit die heel geschikt is om de meeste klussen van elke grootte te doen. Ik heb wel eens klussen van 14 hectare gedaan met een unit van 300 gallon, maar als al mijn klussen die grootte zouden hebben, zou ik een grotere machine willen. Als ze er een paar jaar in zitten, kunnen ze merken dat ze een grotere machine willen. Vaak merken ze dat er veel business is en dat de grotere machines klussen sneller kunnen doen met minder tijd om te vullen.

Met elke jetmachine geldt: hoe groter de tank, hoe meer mengkracht je nodig hebt. Iemand met 300 gallon kan prima uit de voeten met een 13 PK motor. Iemand die zeg 500 gallon wil, kan met 13 uit de voeten, maar er is zoveel verbetering in het mengen dat ik meestal zou aanraden om naar 18 pk te gaan en een grotere pomp, ongeacht de unit die ze bekijken.

Wat betreft de slang, ik merk dat ik met 150 voet slang 95% van de klussen kan doen die ik krijg. Je kunt nog eens 40-50 voet voorbij de nozzle spuiten als je dat nodig hebt. Het nadeel van het gebruik van 200 voet is dat je die slang bij elke klus moet hanteren en hem maar 5% van de tijd nodig hebt. Wat ik meestal doe, is 150' nemen en de extra 50' meenemen als ik hem nodig heb. Het maakt het hanteren van de slang een stuk makkelijker.

Wat betreft slangenhaspels. Ze zien er mooi uit en ze kunnen handig zijn. Persoonlijk vind ik ze niet fijn. De belangrijkste redenen waarom ik dat vind, zijn dat de vloeistof bij het passeren van een slangenhaspel drie bochten moet passeren. Elk van die bochten is een potentiële plek waar hij kan verstoppen en elke restrictie in een slang, zoals een bocht, vermindert de kracht met 6,2% per bocht, dus je hebt een krachtverlies van 18% bij het gebruik van een slangenhaspel. Het andere wat ik niet fijn vind, is stel dat je 200' slang op een slangenhaspel hebt en je hebt een klus waarbij je iemands voortuin moet spuiten. Die slang die strak op de slangenhaspel is gewikkeld, moet helemaal worden afgewikkeld of je hebt een groot krachtverlies door al die wikkelingen. Slang gewikkeld op een aan de zijkant gemonteerde slangenhouder zijn grote lussen en je kunt gewoon afwikkelen wat je nodig hebt. In ons eigen geval zouden we meer geld kunnen verdienen door iedereen slangenhaspels aan te raden, maar we proberen hard om mensen te geven wat het beste voor hen is en proberen ze zoveel mogelijk te ontmoedigen.

Waarschijnlijk zouden er voor een eenmanszaak enkele voordelen kunnen zijn met een unit met een centrifugaalpomp. Ik vind units met een tandradpomp net iets moeilijker en iets lastiger te gebruiken, maar ik heb wel veel meer tijd op onze units doorgebracht, wat alles wat je de hele tijd gebruikt, makkelijker te gebruiken is. Ik weet dat ik 85% van mijn zaaiwerk alleen doe en geen problemen heb. Waarschijnlijk kunnen alle units van elke fabrikant in die maat door één man worden bediend. Ik denk dat de grotere units beter zijn met wat hulp. Ik heb veel vrouwen hydro-seeders die de units zelf bedienen, dus dat is geen probleem. Eigenlijk vind ik het leuk om te doen en vind ik het leuk. Misschien zie je zelfs je 9-jarige wel wat ladingen alleen spuiten. (natuurlijk met jou om toezicht te houden.) Ik heb gezien dat jongens units kochten voor hun zoon van middelbare schoolleeftijd om te gebruiken als parttime en zomerbedrijf voor hen. Eén persoon is geen probleem.

De meeste fabrikanten leveren alle nozzles mee die je nodig hebt bij de unit. Er is er één die de meeste mensen 95% van de tijd gebruiken. In ons geval is het een 80400, wat betekent dat hij een sproeihoek van 80 graden heeft en een volume van 40 GPM bij 30 PSI. (De werkelijke PSI op een van onze units in de 300 gallon maat is meer dan twee keer zo hoog, maar zo beoordelen ze de nozzles).

De enige andere nozzle die ik vaak gebruik, is de rechte. Dat komt alleen maar omdat ik lui ben. Soms, als ik de slang om de rechterkant van het huis sleep door die nozzle erin te zetten, kan ik de tegenoverliggende hoek van de achtertuin bereiken en hoef ik de slang niet om de andere kant van het huis te slepen om die tegenoverliggende hoek te bereiken.

Meestal kan een dubbelassige 7000 GVW-trailer alle units in de range van 300-500 gallon aan. Die trailers zijn vaak vrij goedkoop en laten je wat ruimte over voor benodigdheden.

Wat ik gebruik voor een nurse tank met een 300 gallon unit is een 200 gallon PCO tank. (rechthoekige sproeitank). Wat ik merk is dat als ik een slang daarin laat lopen terwijl ik mijn vorige lading aan het spuiten ben, het ongeveer goed werkt. Hij is meestal niet helemaal vol, maar als ik hem overpomp en materialen begin toe te voegen met de slang nu in mijn unit, is mijn tank vol op hetzelfde moment dat mijn materialen erin zitten en kan ik de slang terugschakelen naar mijn nurse tank en beginnen met spuiten. In principe hoef ik het water nooit af te sluiten en heb ik geen downtime.

Als je een unit in de 500 gallon range gebruikt, wil je misschien een iets grotere tank nemen en heb je misschien een kleine hoeveelheid downtime, maar dan kun je ook twee tuinslangen op je tank aansluiten en misschien weer geen downtime hebben.

Sorry voor de lange post. Als ik iets ben vergeten te beantwoorden, herinner me dan. Ik hoop dat de ideeën die ik heb genoemd bruikbaar zijn voor iedereen die een merk machine gebruikt.

#22 ·
ieder het zijne.
ik woon in een klein stadje. ik heb een jetmachine die ik een jaar lang heb gebruikt. toen deed een lokale man gazons voor 4 cent per voet, dus ik adverteerde voor 10 cent en huurde hem in. hij heeft een kleine, antieke oude mixer met een paar verpleegkundige tanks.

nu is hij gestegen naar 8 cent per voet, en toen irriteerde hij me, dus ik zal een tijdje mijn eigen doen.

de jet moet waarschijnlijk niet worden gebruikt op hellingen van 30 graden. maar ik heb niet veel gazons van 30 graden.
de jet is snel, hij is eenvoudig, er is alleen de motor en een pomp voor bewegende delen, en hij roest niet.

ik denk dat mijn 750 gallon jetpomp een kwart van de kosten van een mechanische pomp is en hij lijkt altijd te werken.

hellingen van 30 graden zijn zeldzaam.

#23 ·
Bedankt voor de opmerkingen. Er zijn een paar producten die prima werken in een jetmachine als iemand steile oevers krijgt. Eén daarvan is envirotrol BFM (Bonded Fiber Matrix). Zoals bij elke hydroseeding-eenheid die een BFM gebruikt, is het waarschijnlijk beter om het in twee lagen aan te brengen, met de zaden in de eerste laag, indien mogelijk. De andere die ik veel gebruik, zijn vergrendelende vezels, dit zijn 1/2" lange geknikte nylonvezels die gelijkmatig in de mix mengen. Ik heb een aantal zeer steile oevers gedaan met behulp van de vergrendelende vezels en heb altijd goede resultaten gehad.

#24 ·
Ik ben geïnteresseerd in het uitvoeren van vloeibare meststoffen en bio-onkruid- en voedingstoepassingen (Green Guardian) vanaf volgend seizoen, dus ik heb verschillende tanksproeisystemen bekeken. Ik heb gespeeld met het idee om een kleine hydroseeding-opstelling te kopen, zodat ik een aantal kleine hydroseed-klussen kan aannemen. Het lijkt erop dat er een markt zou kunnen zijn voor kleine reparatieklussen die de grotere bedrijven niet kosteneffectief kunnen uitvoeren. Hoe goed zou een jet-agitatie-systeem werken voor vloeibare meststoftoepassingen?

#26 ·
Ik denk dat er twee scholen van denken over zijn, Tom. De ene zou zijn dat als je goed geld kunt verdienen en niets anders hoeft te doen dan een telefoontje te plegen, daar niet veel mis mee is.

Ik heb de neiging om de andere school te volgen die denkt dat als hij goed geld kan verdienen voor $ 0,04, je zowel een mooie toename van je winstgevendheid kunt behalen als controle, omdat je je geen zorgen hoeft te maken of hij beschikbaar is wanneer je hem nodig hebt, je zou je machine klaar hebben staan zodra het gazon is voorbereid. Je zou controle hebben over materialen en alle aspecten van de klus.

Ik vind het nooit prettig om hydroseeding af te schilderen als een 'snel rijk worden'-plan. Dat is het niet, maar het is wel zeer winstgevend en je kunt op vele manieren profiteren door het zelf te doen. Je kunt erin stappen zonder een grote investering en een van de betere rendementen op tijd en geïnvesteerd kapitaal behalen. Veel succes.