Hallo Dirt Boy,
Bedankt voor je goede vragen. Ik ga proberen ze op een algemene manier te beantwoorden, omdat ik echt alleen maar wil proberen hulp en informatie te delen over hydro-seeding in het algemeen en niet mijn specifieke producten te promoten. Ik heb het gevoel dat de site dat ook zo zou willen. De hydro-seeding business is altijd goed voor me geweest en ik heb geprobeerd om mensen op alle mogelijke manieren te helpen.
De situaties die je beschrijft, komen vrij vaak voor bij mensen die residentiële installaties uitvoeren. De meeste residentiële klussen die ik heb gedaan, zijn misschien 5000 vierkante voet of wel 12.000. Als ik in de chique buurten kom, kunnen ze een halve hectare of soms wel 2 hectare beslaan. Ik heb het gevoel dat die van jou in Nebraska ongeveer hetzelfde zal zijn.
Voor iedereen die voor het eerst in de business wil stappen, zou ik meestal iets in de range van 300 tot 500 gallon voorstellen. Ik denk dat veel mensen die in hydro-seeding stappen, een redelijk goed idee hebben dat ze het leuk zullen vinden en genoeg business hebben om het te rechtvaardigen, en meestal zullen ze merken dat dat klopt. Met een unit van die grootte is je investering niet enorm en heb je een unit die heel geschikt is om de meeste klussen van elke grootte te doen. Ik heb wel eens klussen van 14 hectare gedaan met een unit van 300 gallon, maar als al mijn klussen die grootte zouden hebben, zou ik een grotere machine willen. Als ze er een paar jaar in zitten, kunnen ze merken dat ze een grotere machine willen. Vaak merken ze dat er veel business is en dat de grotere machines klussen sneller kunnen doen met minder tijd om te vullen.
Met elke jetmachine geldt: hoe groter de tank, hoe meer mengkracht je nodig hebt. Iemand met 300 gallon kan prima uit de voeten met een 13 PK motor. Iemand die zeg 500 gallon wil, kan met 13 uit de voeten, maar er is zoveel verbetering in het mengen dat ik meestal zou aanraden om naar 18 pk te gaan en een grotere pomp, ongeacht de unit die ze bekijken.
Wat betreft de slang, ik merk dat ik met 150 voet slang 95% van de klussen kan doen die ik krijg. Je kunt nog eens 40-50 voet voorbij de nozzle spuiten als je dat nodig hebt. Het nadeel van het gebruik van 200 voet is dat je die slang bij elke klus moet hanteren en hem maar 5% van de tijd nodig hebt. Wat ik meestal doe, is 150' nemen en de extra 50' meenemen als ik hem nodig heb. Het maakt het hanteren van de slang een stuk makkelijker.
Wat betreft slangenhaspels. Ze zien er mooi uit en ze kunnen handig zijn. Persoonlijk vind ik ze niet fijn. De belangrijkste redenen waarom ik dat vind, zijn dat de vloeistof bij het passeren van een slangenhaspel drie bochten moet passeren. Elk van die bochten is een potentiële plek waar hij kan verstoppen en elke restrictie in een slang, zoals een bocht, vermindert de kracht met 6,2% per bocht, dus je hebt een krachtverlies van 18% bij het gebruik van een slangenhaspel. Het andere wat ik niet fijn vind, is stel dat je 200' slang op een slangenhaspel hebt en je hebt een klus waarbij je iemands voortuin moet spuiten. Die slang die strak op de slangenhaspel is gewikkeld, moet helemaal worden afgewikkeld of je hebt een groot krachtverlies door al die wikkelingen. Slang gewikkeld op een aan de zijkant gemonteerde slangenhouder zijn grote lussen en je kunt gewoon afwikkelen wat je nodig hebt. In ons eigen geval zouden we meer geld kunnen verdienen door iedereen slangenhaspels aan te raden, maar we proberen hard om mensen te geven wat het beste voor hen is en proberen ze zoveel mogelijk te ontmoedigen.
Waarschijnlijk zouden er voor een eenmanszaak enkele voordelen kunnen zijn met een unit met een centrifugaalpomp. Ik vind units met een tandradpomp net iets moeilijker en iets lastiger te gebruiken, maar ik heb wel veel meer tijd op onze units doorgebracht, wat alles wat je de hele tijd gebruikt, makkelijker te gebruiken is. Ik weet dat ik 85% van mijn zaaiwerk alleen doe en geen problemen heb. Waarschijnlijk kunnen alle units van elke fabrikant in die maat door één man worden bediend. Ik denk dat de grotere units beter zijn met wat hulp. Ik heb veel vrouwen hydro-seeders die de units zelf bedienen, dus dat is geen probleem. Eigenlijk vind ik het leuk om te doen en vind ik het leuk. Misschien zie je zelfs je 9-jarige wel wat ladingen alleen spuiten. (natuurlijk met jou om toezicht te houden.) Ik heb gezien dat jongens units kochten voor hun zoon van middelbare schoolleeftijd om te gebruiken als parttime en zomerbedrijf voor hen. Eén persoon is geen probleem.
De meeste fabrikanten leveren alle nozzles mee die je nodig hebt bij de unit. Er is er één die de meeste mensen 95% van de tijd gebruiken. In ons geval is het een 80400, wat betekent dat hij een sproeihoek van 80 graden heeft en een volume van 40 GPM bij 30 PSI. (De werkelijke PSI op een van onze units in de 300 gallon maat is meer dan twee keer zo hoog, maar zo beoordelen ze de nozzles).
De enige andere nozzle die ik vaak gebruik, is de rechte. Dat komt alleen maar omdat ik lui ben. Soms, als ik de slang om de rechterkant van het huis sleep door die nozzle erin te zetten, kan ik de tegenoverliggende hoek van de achtertuin bereiken en hoef ik de slang niet om de andere kant van het huis te slepen om die tegenoverliggende hoek te bereiken.
Meestal kan een dubbelassige 7000 GVW-trailer alle units in de range van 300-500 gallon aan. Die trailers zijn vaak vrij goedkoop en laten je wat ruimte over voor benodigdheden.
Wat ik gebruik voor een nurse tank met een 300 gallon unit is een 200 gallon PCO tank. (rechthoekige sproeitank). Wat ik merk is dat als ik een slang daarin laat lopen terwijl ik mijn vorige lading aan het spuiten ben, het ongeveer goed werkt. Hij is meestal niet helemaal vol, maar als ik hem overpomp en materialen begin toe te voegen met de slang nu in mijn unit, is mijn tank vol op hetzelfde moment dat mijn materialen erin zitten en kan ik de slang terugschakelen naar mijn nurse tank en beginnen met spuiten. In principe hoef ik het water nooit af te sluiten en heb ik geen downtime.
Als je een unit in de 500 gallon range gebruikt, wil je misschien een iets grotere tank nemen en heb je misschien een kleine hoeveelheid downtime, maar dan kun je ook twee tuinslangen op je tank aansluiten en misschien weer geen downtime hebben.
Sorry voor de lange post. Als ik iets ben vergeten te beantwoorden, herinner me dan. Ik hoop dat de ideeën die ik heb genoemd bruikbaar zijn voor iedereen die een merk machine gebruikt.