Lawn Care Forum banner

Bestaat er zoiets als te veel IJZER?

23K views 29 replies 12 participants last post by  bug-guy  
#1 ·
Ik heb altijd IJZER opgenomen in mijn bemestingsprogramma - meestal 6% samen met de normale lb per 1000 N met goede kleurresultaten. Laatst reed ik door een 'chique' buurt op zoek naar potentiële klanten. Ik kwam langs een paar huizen met het donkerste groene zwenkgras dat je ooit hebt gezien - bijna zwart. Uiteraard was het het IJZER, maar hoeveel? Spuiten ze of strooien ze? Iemand ideeën...

#3 ·
Als je bedoelt of het het gras kan beschadigen, weet ik het niet zeker, maar je zou er enorm veel op moeten doen om dat te doen. Afhankelijk van het type ijzer en hoeveel er wordt aangebracht, wordt het gras bijna zwart. Het enige wat het ijzer in wezen doet, is de plant intern en extern bevlekken. Hoe meer je aanbrengt, hoe donkerder het wordt.

#4 ·
Ik heb altijd IJZER opgenomen in mijn bemestingsprogramma - meestal 6% samen met de normale ponden per 1000 N met goede kleurresultaten. De andere dag reed ik door een "chique" buurt op zoek naar potentiële klanten. Ik kwam een paar huizen tegen met het donkerste groene zwenkgras dat je ooit hebt gezien - bijna tot het punt dat het zwart leek. Uiteraard was het het IJZER, maar hoeveel? Spuiten ze of strooien ze? Iemand ideeën...
In mijn ervaring zal ijzer helpen, maar kan maar zoveel doen. Meer hangt af van het type en de hybride van gras voor uitzonderlijke kleur.

#5 ·
Er is mij altijd verteld dat het gazon maar zoveel opneemt als mogelijk is en de rest verspilling is. Ook mogelijk is het afwassen en bevlekken van beton (vloeibare toepassingen).
Ik heb verschillende keren gezien dat vloeibare toepassingen gazons echt donker/zwart maakten.
Eens brak een agitatiemeester en het ijzer zette zich af op de bodem.
Vele andere keren was het gazon net gemaaid en werd het dan op een warme dag besproeid.

#6 ·
Ik heb altijd gehoord dat het gazon maar zoveel opneemt als mogelijk is en de rest verspild is. Ook mogelijk is het afwassen en het bevlekken van beton (vloeibare toepassingen).
Ik heb al verschillende keren gezien dat vloeibare toepassingen gazons echt donker/zwart hebben gemaakt.
Eens brak een agitatiemotorriem en het ijzer zette zich af op de bodem.
Veel andere keren was het gazon net gemaaid en werd het dan op een warme dag besproeid.
Ik neem aan dat dit waar is. Ik vermoed dat planten net als wij zijn, we kunnen elke dag vitamines nemen en ons lichaam zal alleen opnemen wat we nodig hebben of waar we tekorten aan hebben, niet meer.

#7 ·
Ik wil daaraan toevoegen dat de meeste bodems over het algemeen geen ijzertekort hebben, maar dat het gewoon niet beschikbaar is voor de opname door planten. Misschien kunt u in plaats van meer ijzer toe te voegen, zoeken naar manieren om het ijzer dat er al is, beschikbaar te maken.

#8 ·
AmGreen

Ik denk dat je de verkeerde vraag stelt. Misschien moet je je afvragen welke elementen of combinatie van elementen in welke vorm ervoor hebben gezorgd dat het gazon bijna zwartgroen werd. IJzer is slechts één element en de vorm van ijzer, samen met de andere elementen waarmee het reageert, kan het antwoord zijn dat je zoekt.

#9 ·
In de tijd van de golfbaan, een week of twee voor een groot toernooi, brachten we vloeibaar ijzer aan met 9-12 oz/1000 samen met ongeveer 1/4# ammoniumsulfaat op de approaches en rond de green. Hierdoor werd het gras donkergroen, bijna zwart. Het was een groot succes bij de golfers. De green zelf viel op en de topografie was gemakkelijker te zien voor golvingen bij het nemen van een approach shot. Natuurlijk gebruikten we niets anders dan puur wit zand in de bunkers om het visuele effect te versterken.

#11 ·
Vroeger, in de tijd dat ik op de golfbaan werkte, brachten we een week of twee voor een groot toernooi vloeibaar ijzer aan in een hoeveelheid van 9-12 oz/1000 samen met ongeveer 1/4# ammoniumsulfaat op de approaches en rond de green. Hierdoor werd het gras donkergroen, bijna zwart. Het was een groot succes bij de golfers. De green zelf viel op en de topografie was gemakkelijker te zien voor oneffenheden bij het nemen van een approach shot. Natuurlijk gebruikten we niets anders dan puur wit zand in de bunkers om het visuele effect te versterken.
Grassmechanic

Vergeet niet dat golfbanen een totaal ander budget en een andere kwaliteitsvraag hebben.

Bug Guy heeft ooit een vergelijkbare formule gepost met enkele andere elementen die het gras een korte tijd heel donkergroen maken. Hoewel zijn cocktail goed werkt, is hij ook erg schurend voor pompen en sproeiers. Maar ik zei dat hij zich met de kosten van zijn oude chemie pompen zou moeten kunnen veroorloven te vervangen. Er zijn andere formuleringen die langer werken en lang niet zo schurend zijn voor de apparatuur. Maar ik geef mijn geheimen niet zomaar weg.

#12 ·
Grassmechanic

Onthoud eerst dat golfbanen een totaal ander budget en een andere kwaliteitsfactor hebben.

Bug Guy heeft ooit een vergelijkbare formule gepost met enkele andere elementen die het gras voor korte tijd heel donkergroen maken. Hoewel zijn cocktail goed werkt, is hij ook erg schurend voor pompen en sproeiers. Maar ik zei dat hij zich met de kosten van zijn oude chemie pompen zou moeten kunnen veroorloven. Er zijn andere formuleringen die langer werken en lang niet zo schurend zijn voor de apparatuur. Maar ik geef mijn geheimen niet weg op een zilveren schaal.
Hé Ric,

Ik ben niet op zoek naar een zilveren schaal, maar is er een kans dat je me een paar hints kunt geven in welke richting ik mijn onderzoek moet doen? Misschien wat zoekwoorden of dingen van die aard...
Bedankt

#13 ·
Ik ken Ric's formule niet...maar hij heeft gelijk, je moet naar de micro's en hun vormen kijken en ik zal ook het gazon toevoegen, of het nu leeftijd, type, kenmerken zijn!

Er zijn maar een paar voedingsstoffen die je een goede kleurverandering geven, ervan uitgaande dat je te maken hebt met een goede bodem zonder gebreken en pH.

Het enige slechte aan de micro's is...ze gaan maar een paar weken mee (natuurlijk hangt dit af van verschillende factoren zoals onderhoudspraktijken, regenval etc.).

N is de grote (macro) maar de sleutel tot N is het gebruik van een langzame afgifte bij alle toepassingen, behalve in de late herfst (IMO). Geef het een continue voeding en voer het langzaam, want de meeste "verkleurde" gazons die ik zie, hebben gewoon een goede N-voeding nodig vanwege de timing tussen de toepassingen of de gebruikte bron (misschien mineralen). Fe en Mn zijn ook erg nuttig. Bij gebruik van een gechelateerde vorm krijg je een veel betere respons, maar het hangt ook af van het type gras dat je behandelt!

Als je een 20 jaar oud gazon wilt veranderen in een donkergroene golfbaan...dan zul je veel meer problemen hebben dan met de nieuwere cultivars van KB en Fesucues etc. die vandaag op de markt zijn!

Net als mensen die bruin worden! Sommige mensen kunnen in een zonnebank gaan zitten en een geweldige bruine kleur krijgen na 2 bezoeken! Anderen moeten 10x gaan, de eerste twee keer verbranden en als ze een keer overslaan, veranderen ze weer in een wit laken.

Waarschijnlijk niet de beste analogie...maar gazons zijn precies hetzelfde! De reactie zal op de meeste gazons anders zijn!

Ik weet dat ik tot de koor predik...maar elk gazon en grastype is anders en kan een andere aanpak vereisen!

#14 ·
Grassmechanic

Onthoud eerst dat golfbanen een totaal verschillend budget en een andere kwaliteitsfactor hebben.

Bug Guy plaatste ooit een soortgelijke formule met enkele andere elementen die het gras een korte tijd heel donkergroen maken. Hoewel zijn cocktail goed werkt, is hij ook erg schurend voor pompen en sproeiers. Maar ik zei dat hij zich gezien de kosten van zijn oude chemie pompen zou moeten kunnen veroorloven te vervangen. Er zijn andere formuleringen die langer werken en lang niet zo schurend zijn voor de apparatuur. Maar ik geef mijn geheimen niet weg op een zilveren dienblad.
Ahhh Grasshopper, ik geef ook niet al de mijne weg.:waving: Merk op dat ik alleen vloeibaar ijzer en kunstmest noemde. Dit was mijn uitgangspunt en deed het werk dat we wilden voor de toernooien. Zoals je zei, het zal een korte tijd lukken. Samen met een ruim budget bij de GC had ik ook de vrijheid om met verschillende producten te experimenteren. Ik heb geen andere combinaties genoemd die hetzelfde doen voor een langere periode.:cool2: Mijn antwoord probeerde slechts inzicht te geven in AmGreen's vraag van "is er zoiets als te veel ijzer".:waving:

#16 ·
Bug Guy,

U stelt "zonder de Big N"....heeft u het over kleur of gewoon meer beschikbaar voor de plant?

Moeten deze producten niet in combinatie met een goed N-programma worden gebruikt?

Hoe zal het gazon er na 2-3 weken uitzien als de Fe WEG is?

Zegt u dat deze producten langer in de plant zullen verblijven?

Tx,
RC

#17 ·
Hé Ric,

Ik ben niet op zoek naar een zilveren schaal, maar is er een kans dat je me wat hints kunt geven in welke richting ik mijn onderzoek moet doen. Misschien wat zoekwoorden of dat soort dingen...
Bedankt
AmGreen

Mijn zilveren schaal draagt misschien niet jouw kristal. Wat voor mij werkt, werkt misschien niet goed voor jou. Maar de Big N kan en doet dat wel. Niet per se de hoeveelheid, maar het type. Hetzelfde geldt voor je sporenelementen. Er zijn veel verschillende verbindingen van elementen en hoe ze interageren is echt de sleutel tot het bereiken van dat donkergroen. Chloor is een element dat planten als voedingsstof nodig hebben, maar het doet zeker niets anders dan planten doden als het direct en in kleine hoeveelheden wordt toegepast. Combineer het met andere elementen en ze komen beter beschikbaar voor de plant. Maar IMHO wil je niet meer dan 2% chloor in een mengsel, dus realiseer je dat ik geen chloor aanbeveel.

OK, we zijn terug bij de oude bodemmonster. Sorry, ik heb er al jaren geen meer getrokken. Ik heb het niet over elke tuin, maar over het hele gebied dat je bedient. Mijn basisgrond is kalkhoudend zand met een pH van 9,5 en een CEC van ongeveer 5. Alle vrijgekomen korrels die niet zijn opgenomen vóór de volgende bewatering worden sterk uitgeloogd. Mijn grond is een PITA om mee te werken, in niet mis te verstane termen. Je weet niet wat mijn kunstmestkosten zijn of mijn geheim om een donkergroene tuin te houden. Hoe kan een man die 1500 mijl van je verwijderd is, vertellen wat er in jouw grond of jouw markt zal werken? We kunnen alleen ideeën delen en geen feiten.

Nu even terug naar verbindingen. De vorm waarin elementen voorkomen, veroorzaakt verschillende reacties in planten. Neem bijvoorbeeld het goede oude Blue Chip of methyleenureum. Het is in feite pure N, in principe hetzelfde als pure ureum. Maar methyleenureum veroorzaakt een blauwgroene reactie die pure ureum of SCU niet eens kan benaderen.

Een kort verhaal. Jaren geleden zag ik een foto van kunstwerken op gras. Het medium was kunstmest. Door verschillende verbindingen van kunstmest te gebruiken, creëerde de kunstenaar verschillende tinten groen om een foto te maken van een gezicht dat ik persoonlijk associeer met een heidense religie. Hoewel ik niet het talent heb om een rechte lijn te tekenen, wekte het wel mijn interesse in het bestuderen van kunstmest.

rcreech

Ik ben het met je eens over de behoefte aan N in combinatie met een goed sporenelementenpakket. Zonder de N zullen die sporenelementen alleen geen goede reactie geven.

Trouwens, laat me toevoegen: vergeet de K niet. Het veroorzaakt misschien vandaag geen groen, maar het helpt zeker de gezondheid van de plant in het algemeen.

#18 ·
Hoe kan een man die 1500 mijl van je vandaan is, vertellen wat er in jouw grond of op jouw markt zal werken? We kunnen alleen ideeën delen en geen feiten.
Dit is niet per se waar. Er zijn algemene kenmerken van bodems die kunnen worden toegepast op vrijwel elk bodemtype, met name binnen dezelfde orde. Een bodemtest en een zorgvuldige beoordeling van de locatie geven je de feiten die je nodig hebt om een ​​geschikt beheerprogramma te bepalen.

Even terug naar verbindingen voor een seconde. De vormelementen waarin ze voorkomen, veroorzaken verschillende reacties in planten. Neem bijvoorbeeld de goede oude Blue Chip of methyleenureum. Het is in principe pure N, hetzelfde als pure ureum. Maar methyleenureum veroorzaakt een blauwgroene reactie die pure ureum of SCU niet eens kan benaderen.
Wil je uitleggen waarom?

#19 ·
Dit is niet per se waar. Er zijn algemene kenmerken van bodems die op vrijwel elk bodemtype kunnen worden toegepast, met name binnen dezelfde orde. Een bodemtest en een zorgvuldige beoordeling van de locatie geven u de feiten die u nodig hebt om een ​​geschikt beheerprogramma te bepalen.

Wil je in detail treden waarom?
Kiril

In je eigen woorden ALGEMEEN en dat is niet specifiek. Hoe zit het met klimaat als factor ook???

Nee, ik ga hier niet proberen een chemiecursus voor kunstmest te geven.

#20 ·
In je eigen woorden ALGEMEEN en dat is niet specifiek. Hoe zit het met klimaat als factor ook???
Natuurlijk is klimaat een factor. Mijn punt is dat feiten over bodems kunnen worden gedeeld, zelfs op 1500 mijl afstand, alleen al door de bodemorde te kennen. Verder, geef me een geografische locatie en ik kan zeer specifieke details over bodems in de meeste gebieden van dit land opzoeken. Kortom, er zijn veel feiten over bodems die in een openbaar forum kunnen worden overgebracht en die niet louter "ideeën" zijn.

Nee, ik ga hier geen scheikundeles over kunstmest proberen te geven.
Dus, betekent dit dat je het niet weet? Er zijn veel factoren die de reactie van een gazon op een bepaalde meststof kunnen beïnvloeden, zoals klimaat.

#21 ·
Waarom die uitgraving? Dat was niet het punt van Ric. Ric vermeldde alleen dat verschillende N-bronnen verschillende kleurreacties geven. En de kleurreactie kan gebaseerd zijn op de interactie van de N-bron met de lokale bodemchemie ... evenals een groot aantal andere factoren.

Het punt is dat er geen kant-en-klare 'one size fits all'-formule is voor de hele wereld. Algemene aannames zijn slechts dat.

#22 ·
Waarom die sneer? Dat was niet Ric's punt. Ric vermeldde alleen dat verschillende N-bronnen verschillende kleurreacties geven. En de kleurreactie kan gebaseerd zijn op de interactie van de N-bron met de lokale bodemchemie... evenals een groot aantal andere factoren.
Geen sneer, ik wilde gewoon meer informatie, aangezien sommige van de studies die ik heb gelezen niet overeenkomen met wat hij zei.

Het punt is dat er geen kant-en-klare "one size fits all" formule is voor de hele wereld. Algemene aannames zijn slechts dat.
Je predikt voor de koorjongens, man. Dit is de reden waarom ik benadruk dat bodemtesten een noodzakelijk onderdeel zijn van elk landschapsbeheerprogramma. Ik denk niet dat ik hoef te wijzen op wat de meeste mensen daarop antwoorden.

#23 ·
Code:
Natuurlijk is klimaat een factor. Mijn punt is dat feiten over bodems kunnen worden gedeeld, zelfs op 1500 mijl afstand, alleen al door de bodemorde te kennen. Verder, geef me een geografische locatie en ik kan zeer specifieke details over bodems in de meeste gebieden van dit land opzoeken. Kortom, er zijn veel feiten over bodems die in een openbaar forum kunnen worden overgebracht en die niet louter "ideeën" zijn.

Dus, betekent dit dat je het niet weet? Er zijn veel factoren die de reactie van een gazon op een bepaalde meststof kunnen beïnvloeden, zoals het klimaat.
Kiril

Ik heb een paar lessen gegeven op een State College over kunstmest. Nee, het betekent niet dat ik het niet weet, alleen dat ik niet zoveel informatie wil typen. Als je wat informatie over het onderwerp wilt, zoek dan hier onder de threads die ik ben begonnen met de titel Stikstof. Hoewel ik van plan was om alle 17 elementen te behandelen, laten we zeggen dat ik om de een of andere reden ben gestopt voordat ik de eerste thread over Stikstof had voltooid. Velen hebben ook aan die thread bijgedragen. Ik heb door de jaren heen veel technische informatie gepost in een poging om de normen van de industrie te verhogen. Mijn houding is nu om dwazen die informatie zelf te laten opgraven, net zoals ik dat heb gedaan. Onderwijs is ook niet goedkoop, noch qua tijd, zweet of geld. Het is niet mijn taak om je op te leiden en ik word er ook niet voor betaald om je op te leiden.

#24 ·
Kiril,

Het klinkt voor mij alsof je uit twee monden praat!

Je vertelt Ric dat je hier algemene info over bodems en meststoffen kunt plaatsen...maar vorige week toen ik over N (en de zorgen die je had over het toevoegen van zout) postte, plaatste je tonnen kaarten en een heleboel andere info waarin je me vertelde dat ik het mis had, en dat ik me alleen maar zorgen maakte over mijn "eigen hoekje" van de wereld.

Beslis!

Ik denk dat dit een algemeen forum is...en ik denk dat het zo moet blijven! Als ik een bericht uit CA lees, zal ik waarschijnlijk niet reageren, tenzij het iets algemeens is.

Ik ben het eens met Ric...wat voor hem werkt, werkt misschien niet voor jou en mij en vice versa!

Je kunt op internet opzoeken en lezen wat je wilt, maar dat is misschien niet het "echte leven". Zeg je dat je alles gelooft wat je op internet leest? En zo niet, hoe weet je dan het verschil!

Geloof de helft van wat je ziet en heel weinig van wat je leest of hoort!

#26 ·
Als je wat informatie over het onderwerp wilt, zoek dan hier onder de threads die ik ben begonnen met de titel Stikstof.
Ik heb gedaan wat je voorstelde, geen melding van methyleenureum. Zou je me willen wijzen op de specifieke post waarin je uitlegt hoe methyleenureum een blauwgroene reactie veroorzaakt die gewone ureum of SCU niet eens kan benaderen.

http://www.lawnsite.com/showthread.php?t=44636

Enkele studies waarin je mogelijk geïnteresseerd bent:

http://ucrturf.ucr.edu/UCRTRAC/Accu...lative Report/PDF Files for Download/SUMMER GROWTH RESPONSE - Parkins et al.pdf

http://ohric.ucdavis.edu/Newsltr/CTC/ctcv23_2.pdf

http://crop.scijournals.org/cgi/reprint/45/2/486.pdf

Ik kan er waarschijnlijk nog wel meer opduikelen als iemand geïnteresseerd is.

Onderwijs is ook niet goedkoop, qua tijd, zweet of geld. Het is niet mijn taak om je op te leiden, en ik word er ook niet voor betaald om je op te leiden.
Bedankt Ric, maar ik heb niet nodig dat je me opleidt, aangezien ik 10 jaar hoger onderwijs heb gevolgd, waarvan 5 in aanverwante vakgebieden.