Hé Ric,
Ik ben niet op zoek naar een zilveren schaal, maar is er een kans dat je me wat hints kunt geven in welke richting ik mijn onderzoek moet doen. Misschien wat zoekwoorden of dat soort dingen...
Bedankt
AmGreen
Mijn zilveren schaal draagt misschien niet jouw kristal. Wat voor mij werkt, werkt misschien niet goed voor jou. Maar de Big N kan en doet dat wel. Niet per se de hoeveelheid, maar het type. Hetzelfde geldt voor je sporenelementen. Er zijn veel verschillende verbindingen van elementen en hoe ze interageren is echt de sleutel tot het bereiken van dat donkergroen. Chloor is een element dat planten als voedingsstof nodig hebben, maar het doet zeker niets anders dan planten doden als het direct en in kleine hoeveelheden wordt toegepast. Combineer het met andere elementen en ze komen beter beschikbaar voor de plant. Maar IMHO wil je niet meer dan 2% chloor in een mengsel, dus realiseer je dat ik geen chloor aanbeveel.
OK, we zijn terug bij de oude bodemmonster. Sorry, ik heb er al jaren geen meer getrokken. Ik heb het niet over elke tuin, maar over het hele gebied dat je bedient. Mijn basisgrond is kalkhoudend zand met een pH van 9,5 en een CEC van ongeveer 5. Alle vrijgekomen korrels die niet zijn opgenomen vóór de volgende bewatering worden sterk uitgeloogd. Mijn grond is een PITA om mee te werken, in niet mis te verstane termen. Je weet niet wat mijn kunstmestkosten zijn of mijn geheim om een donkergroene tuin te houden. Hoe kan een man die 1500 mijl van je verwijderd is, vertellen wat er in jouw grond of jouw markt zal werken? We kunnen alleen ideeën delen en geen feiten.
Nu even terug naar verbindingen. De vorm waarin elementen voorkomen, veroorzaakt verschillende reacties in planten. Neem bijvoorbeeld het goede oude Blue Chip of methyleenureum. Het is in feite pure N, in principe hetzelfde als pure ureum. Maar methyleenureum veroorzaakt een blauwgroene reactie die pure ureum of SCU niet eens kan benaderen.
Een kort verhaal. Jaren geleden zag ik een foto van kunstwerken op gras. Het medium was kunstmest. Door verschillende verbindingen van kunstmest te gebruiken, creëerde de kunstenaar verschillende tinten groen om een foto te maken van een gezicht dat ik persoonlijk associeer met een heidense religie. Hoewel ik niet het talent heb om een rechte lijn te tekenen, wekte het wel mijn interesse in het bestuderen van kunstmest.
rcreech
Ik ben het met je eens over de behoefte aan N in combinatie met een goed sporenelementenpakket. Zonder de N zullen die sporenelementen alleen geen goede reactie geven.
Trouwens, laat me toevoegen: vergeet de K niet. Het veroorzaakt misschien vandaag geen groen, maar het helpt zeker de gezondheid van de plant in het algemeen.