Andere dingen:
Natuurlijk, als de OP van plan is om de zaken onder de 10.000 te houden, is hij van plan om gebruikte spullen te gebruiken.
Het schrijven van een businessplan is niet alles wat het belooft in het eerste of tweede jaar.
De meeste mensen weten niet hoe ze via de juiste kanalen daar moeten komen, of zelfs als ze dat wel zouden doen, de capaciteit hebben om de eerste paar jaar te volgen.
De eerste paar jaar is een constante worsteling om je aan te passen aan alles en nog wat je tegenkomt.
Een businessplan is een zeer strikte, lineaire "instructieset" die vaak niet flexibel genoeg is om te improviseren.
Je zou kunnen denken, bij het begin: "Ik ga 400 tuinen van $25 per week maaien om mijn brood te verdienen" en wat je uiteindelijk doet, is het volledige onderhoud van 12 landgoederen en nooit meer werk nodig hebben dan dat.
De waarheid is dat landschapsarchitectuur/gazononderhoud niet is zoals het openen van een restaurant, een boekwinkel of iets dergelijks.
Het is niet lineair, het is als een boom... als je hem plant, heb je geen idee waar die takken naartoe kunnen leiden of welke vruchten hij zal dragen, want het is eigenlijk nog een niet-geĂŻdentificeerde soort.
Je zou een appelboom kunnen planten en uiteindelijk de meest productieve abrikozenboom zijn die je ooit hebt gezien... zeg je dan "Nee, verdomme! Ik was van plan appels" of ga je gewoon met de stroom mee en verdien je $$ door alle abrikozen te verkopen die je uiteindelijk hebt, die zeer gewild zijn (iets wat je niet had gepland).
Daarom is het, vooral in het begin, zo belangrijk om FLEXIBEL te zijn.
Mensen beginnen vaak met het kopen van een gesloten aanhanger en een ZTR, maar wat als de klant die je uiteindelijk krijgt, eigendommen heeft die een 21" en een open aanhanger nodig hebben om al het struikgewas te vervoeren dat je blijft genereren?
ALS je het nog nooit eerder hebt gedaan en geen ervaring hebt, hoe weet je dan (genoeg om een plan te vormen) wat je ĂĽberhaupt voor werk gaat doen.
Een visser begint zelden met een tacklebox, hengel en molen die specifiek zijn ontworpen voor wat hij aan het vissen is.
Het is water, hij heeft geen röntgenvisie, hij weet niet waar hij op vist.
Dus hij begint met wat hij vermoedt dat hem in staat zal stellen om de meeste soorten te bevissen, omdat zijn familie honger heeft en hij probeert te eten.
ALS zijn lijn breekt, krijgt hij een zwaardere test, als hij geen beten heeft, krijgt hij beter aas of een lokmiddel.
Omdat hij probeert zijn gezin te voeden, heeft hij WAARSCHIJNLIJK niet de middelen om ĂĽberhaupt elk lokmiddel in zijn tacklebox te krijgen...
(als hij dat wel heeft, heeft hij een aanhanger met een zitmaaier, een stander en een trimmermachine erop.)
Het probleem is dat je uiteindelijk in de groove komt, je realiseert je dat je uiteindelijk op BAARS vist... de forel zit er niet in zoals je had gehoopt, en de vijver wordt met niets anders gevuld... je hebt baars, dus nu heb je alleen de tools nodig om op baars te vissen.
(wat betekent dat je nu een ZTR en trimmermachine hebt die je niet nodig hebt... de zitmaaier is alles wat je zult gebruiken)
Maar... als je maar een 21" had, kun je nog steeds de baars vangen, alleen niet zo snel.
Als je een hengel voor het vissen op zalmforel hebt gekocht, met zware test en een grote haak, zul je maar heel weinig baars vangen, zo niet (ZTR's passen niet in kleinere tuinen).
Zie je, het punt is dat je niet genoeg weet om een plan te MAKEN totdat je "marktanalyse" hebt.
Daarom is het zo belangrijk om iets te weten over, of te werken IN de branche (het meest nuttig op DAT gebied).
Niemand stopt met zijn baan omdat zijn moeder en zijn buurman hun gazon gemaaid willen hebben (tenzij je 16 bent, natuurlijk), dus je moet weten welke gazons je DENKT te gaan maaien.
Maar het is een beetje dwaas als je van PLAN bent op forel, alles hebt klaargezet voor forel, en BAARS zich dood probeert te springen in je boot en je steeds zegt "nee verdomme! Ik probeer FOREL te krijgen!!!" en ze allemaal teruggooit.
(ironisch genoeg is dit wat je de man met de nieuwe ZTR steeds weer ziet doen)
Dus... ik denk niet dat het businessplan het eerste is dat je nodig hebt.
Zonder marktanalyse (die je zou kunnen krijgen met bijvoorbeeld een mentor, of het betalen voor een analyse of het werken in het veld) is je enige andere optie om de haak in het water te steken en te kijken wat er bijt.
In de jaren 1990 kon je hier in Alaska een naakte haak in het water steken en een ongeschoolde visser kon een beet krijgen en enorme vissen landen, alleen leugens konden het overtreffen.
De landschapsarchitectuurindustrie was in de jaren 90 ook wel zo.
Het punt is dat mensen over die dingen hoorden, met vissen, die in Alaska gebeurden.
Dus er zijn VEEL meer vissers, en de vis- en wildautoriteit heeft regels gemaakt om de mensen te controleren.
Dus vissen is nu niet zoals vissen toen was.
Zijn er nog vissen?
Ja.
Zijn er tonnen vissen?
Niet zo veel.
Kun je ze vangen met naakte haken... mogelijk?
Kun je in de gaten houden wat je vangt als je het vangt? Niet altijd.
Zo is het tegenwoordig met landschapsarchitectuur.
Te veel mensen hoorden al die geweldige visverhalen en wilden ook vissen.
En je weet niet wat je gaat vangen totdat je het water test.