Water vullen is een slecht idee als water bevriest. Het is ook geen water plus kalk, maar water plus calciumchloride, dat bij ongeveer 13 graden F een brij vormt. Calciumchloride is strooizout, en je weet wat dat met staal doet. Banden die gevuld zijn, balanceren zichzelf bij snelheden die een tractor haalt, niet uit balans, tenzij ze hard bevroren zijn. Er is ook methanol, dat hier vaak wordt gebruikt, dat ongeveer kwam toen we de tweede set banden monteerden, minder roest veroorzaakt dan CaCl3, maar dezelfde problemen met reparaties veroorzaakt. Er is ook een nieuw product gemaakt van bietenpulp, genaamd rust beeter, maar het deelt nog steeds de reparatieproblemen. Al mijn boerderijtractoren krijgen, als ze gerepareerd moeten worden, stalen gewichten, nieuwe velgen indien nodig, omdat de meeste van de dealer kwamen met CaCl3, wat op het moment van levering het meest economisch was. Na 30 jaar aanvreten van de velgen met krachtverstelling, is het niet meer zo goedkoop! Staal is de beste keuze voor gemakkelijke reparatie en onderhoud. Anecdote: Een paar jaar geleden kocht ik een enorme graafmachine goedkoop om een pijp achter onze vijver uit te graven, hing de bak aan een oude JD 440 industrietractor, met lader. Toch moest ik een contragewicht van 1000 lb aan de voorkant plaatsen om het stuur gewicht aan de voorkant van dit apparaat te houden. Ik reed langs, bleef een klikkend geluid horen, hoorde het klikken, voelde het doen in de rechter spatbord, bij de derde klik keek ik over het clamshell spatbord, net op tijd om een steeds groter wordende brok binnenband de ruimte tussen het spatbord en de draaiende band te zien vullen, snel ontsnappend uit de band door een scheur in de binnenste zijwand, en ongeveer 60-75 gallon voornamelijk methanol te lossen, met slechts een vleugje calciumchloride, recht in mijn gezicht! Les geleerd: Als ik klik, doe ik het, stop ik, stap ik van de machine af, bekijk ik de band voorzichtig van een veilige afstand!:laugh::laugh: